Nieuws

Aanmanen? Dit zijn de regels

Aanmanen? Dit zijn de regels

Aanmanen? Dit zijn de regels

Het is vaak geen onwil als consumenten of ondernemers niet betalen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Er kunnen verschillende redenen voor zijn. Soms wordt er per ongeluk een rekening niet betaald, soms zit het financieel even tegen en soms betaalt men niet vanwege een conflict. Maar het is natuurlijk wel lastig als je facturen niet of niet op tijd worden betaald. Ik merk dat ondernemers vaak twijfelen wanneer ze in actie komen en niet goed weten wat de regels zijn als ze een factuur gaan innen.

Blijvend contact
Wat ik belangrijk vind en wat ik ondernemers altijd meegeef: blijf vooral contact houden met je klant of relatie. Het werkt natuurlijk niet in je voordeel als je direct een aanmaning verstuurt en meteen incassokosten erbovenop doet. Dat draagt niet bij aan een goede relatie en die relatie wil je natuurlijk wel goed houden voor de toekomst. Daarom adviseer ik om altijd eerst een herinneringsbrief te sturen met het verzoek om een openstaande rekening te betalen en even een telefoontje te plegen. Dan kun je meteen informeren naar de oorzaak van het niet betalen van de factuur en eventuele problemen achterhalen en die samen oplossen.

WIK-brief
Betaalt je klant of relatie jouw factuur niet? Dan ben je verplicht om nog één schriftelijke aanmaning te sturen: de zogenoemde WIK-brief. Tenminste als je relatie een particulier is.  Dit moet volgens de Wet incassokosten (WIK). De WIK regelt niet alleen de hoogte van de incassokosten maar verplicht ondernemers ook om een kosteloze aanmaning te sturen aan particulieren als zij te laat zijn met betalen. Er mogen dus niet direct incassokosten worden opgelegd als er niet voor de uiterste betaaltermijn is betaald. De bedoeling hiervan is met name de particulier te beschermen die per ongeluk iets is vergeten te betalen. Dat kan iedereen wel eens gebeuren toch?

Richtlijnen voor aanmaningen
De WIK-brief moet voldoen aan een aantal richtlijnen.

  • Je klant moet na ontvangst van de brief 15 dagen de tijd krijgen om alsnog kosteloos te betalen.
  • Je moet exact vermelden welk bedrag aan incassokosten in rekening gebracht wordt als je klant niet betaalt.
  • Reken je minder dan de maximale incassovergoeding volgens de Wet Incassokosten? Vermeld dan wel de wettelijk toegestane maximum incassokosten.
  • Als je een derde inschakelt om de vordering voor je te innen en je bent niet btw-plichtig? Dan moet je aangeven dat je de btw niet kan verrekenen en de incassokosten daarom met het btw-percentage hebt verhoogd.

15-dagen termijn
De ‘15 dagen termijn’ gaat in op de dag nadat de brief bij jouw klant of relatie is bezorgd. Voor de verzending van de brief wordt ook een dag gerekend. Concreet betekent dit dat de wettelijke ‘15 dagen termijn’ pas twee dagen ná dagtekening van de aanmaning begint.

Anja Bartelen, supervisor MKB DAS Incasso Rotterdam

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

NK Golf voor ZP’ers 2018

NK Golf voor ZP’ers 2018

NK Golf voor ZP’ers 2018

Het vierde officiële NK Golf voor ZP’ers komt er weer aan! Na drie succesvolle, maar bovenal gezellige golftoernooien speciaal voor zelfstandig ondernemers, is het alweer tijd voor de vierde editie. Dit jaar gaan we op vrijdag 21 september 2018 terug naar waar het allemaal begon: BurgGolf De Haverleij. Het NK Golf voor ZP’ers wordt georganiseerd door ZP Golf, een label van ZP Zaken.

De afgelopen jaren was het toernooi met 70 deelnemers vol en ook dit jaar belooft het een mooi toernooi te worden. De eerste aanmeldingen stromen inmiddels binnen. Deze golfdag is een uitstekende gelegenheid om tijdens het golfen collega ZP’ers te ontmoeten. Klik hier voor de sfeerimpressie NK Golf van vorig jaar.

Datum, locatie & programma
Datum: 21 september 2018
Locatie: BurgGolf De Haverleij (‘s-Hertogenbosch)
Kosten: €50,- excl. BTW (complete verzorging: incl. lunch, snacks en barbecue)*
Programma:
11:00 – 11:45: Ontvangst en opening
11:45 – 12:15: Vernieuwde show Mark Reynolds
12:30 – 17:30: 18 holes shotgun wedstrijd
17:30 – 21:00: Prijsuitreiking en barbecue
*De facturatie voor het NK Golf vindt dit jaar voorafgaand aan het evenement plaats.

Aanmelden?
Wil je je aanmelden voor dit evenement? Dat kan door middel van een e-mail naar info@zpzaken.nl. Vermeld bij je aanmelding je voor- en achternaam, bedrijfsnaam, handicap en ngf-nummer.

Over ZP Golf
Het NK Golf voor ZP’ers wordt georganiseerd door ZP Golf, een label van ZP Zaken. ZP Golf is een unieke community van Zelfstandig Professionals die hun passie voor Golf en ondernemerschap met elkaar delen. Leg tijdens dit NK Golf nuttige contacten, maak golfafspraken en profiteer gedurende het jaar van de exclusieve voordelen op greenfees, golftrips, -materiaal en -lessen, wedstrijden en evenementen van ZP Golf.

Vanuit je BV een deel van je hypotheek financieren, het kan!

Vanuit je BV een deel van je hypotheek financieren, het kan!

Vanuit je BV een deel van je hypotheek financieren, het kan!

Ben jij eigenaar van een BV én heb je een hypotheek lopen? Dan kan het voordeliger zijn om je hypotheek (voor een deel) te financieren vanuit je eigen BV. Dit is echter alleen mogelijk als je hypotheek voldoet aan een aantal voorwaarden. Daarnaast is deze manier van financieren alleen handig als er een groot geldbedrag op de zakelijke rekening staat wat je langdurig kunt missen. Is dit het geval, dan kun je dit bedrag mooi gebruiken om je hypotheek tegen goede voorwaarden te bekostigen, aldus Knab.

Waarom zou je hiervoor kiezen?
Allereerst is er een fiscaal voordeel. De hypotheekschuld blijft namelijk fiscaal gezien aangemerkt als ‘schuld eigen woning’. Hierdoor behoud je je hypotheekrenteaftrek. Ook heb je in deze situatie niets te maken met eventuele lastige financieringseisen van een bank. De lening is volledig opgesteld op basis van jouw eigen voorwaarden. En wellicht wel het belangrijkste: de kosten en de rente die je normaliter aan de externe geldverstrekker betaalt, houd je op deze manier mooi in eigen zak.

Een rekenvoorbeeld om te zien wat je kunt besparen
Stel, je bent 100% eigenaar van de aandelen in je BV. In je BV heb je 1 miljoen euro aan liquiditeiten die je niet nodig hebt voor je ondernemingsactiviteiten. Je ontvangt hierover 2,5% rente. Je hebt een hypotheek voor je eigen woning bij aanbieder X ter hoogte van een half miljoen euro met een rente van 5%. Bij oversluiting* van je hypotheek bij aanbieder X naar jouw BV tegen hetzelfde rentepercentage van 5% kunnen de fiscale regels hetzelfde blijven en zal er voor jou privé geen wijziging zijn. Je betaalt in het vervolg je hypotheekrente van 25.000 euro per jaar (5%) aan jouw BV. Ten opzichte van de oude situatie ontvangt de BV 2,5% meer rente over 500.000 euro (12.500 euro). Hierover moet de BV maximaal 25% vennootschapsbelasting (3.125 euro) betalen. Je kunt de extra netto winst 9.375 euro (12.500 -/- 3.125) als dividend uitkeren aan jezelf. Hierover betaal je (in Box 2) een aanmerkelijkbelangheffing (25%) van 2.343,75 euro.

► Je mogelijke voordeel per jaar is 7.031,25 euro.

*Houd er rekening mee dat geldverstrekkers vaak een boete berekenen bij vroegtijdig aflossen; hierdoor is het misschien verstandig om de hypotheek in delen over te sluiten.

Voorwaarden voor deze constructie
Om je hypotheek te kunnen lenen vanuit je BV, moet je je wel aan een aantal voorwaarden houden. Dit komt er vooral op neer dat je op alle fronten de lening zakelijk moet behandelen, zoals je ook zou doen als je de lening bij een bank zou afsluiten. In de statuten van de BV moet bijvoorbeeld staan dat de BV geld uit mag lenen. Staat dit er niet, dan moet dit aangepast worden. Dit kun je door een notaris laten controleren en, indien nodig, aanpassen. Het is erg belangrijk dat je je hieraan houdt. Ook moet je de lening registreren, zodat het voor de fiscus duidelijk is dat je het geld van je eigen BV hebt geleend.

Benieuwd hoe jij nog meer geld kunt besparen?
Met het Financieel Plan van Knab breng jij online je complete financiële situatie in kaart. Ook ontvang je gepersonaliseerde tips waarmee je onmogelijk nog geld laat liggen. Het eerste jaar is helemaal vrijblijvend! Kijk voor informatie ook op https://zpzaken.nl/control/financieel/financiele-analyse/

Dit artikel is geschreven door Knab.

ZP Radio @ The Employee Journey

ZP Radio @ The Employee Journey

ZP Radio aanwezig op The Employee Journey

Op dinsdag 12 juni organiseerde HR Community The Employee Journey. B. Amsterdam was het decor voor dit event dat geheel in het teken stond van de reis die medewerkers in een organisatie doormaken. De organisatie koos daarbij voor een luchtvaarthema.

Passend in deze stijl was de locatie ingericht als een vliegveld met 3 gates. Deze gates waren gebasseerd op de pijlers die medewerkers op reis door hun organisatie doormaken: instroom, doorstroom: ontwikkeling en doorstroom: meten. Er waren workshops, verschillende keynotes en een beursvloer met diverse experts.

Voor ZP Radio deed Sebas Krijgsman verslag van dit event en sprak hij met dagvoorzitter Emke Daniëls van HR Community. Binnen het luchtvaartthema was zij als gezagvoerder onderdeel van de cabin crew. Emke vertelde over het belang van deze bijeenkomst en beschreef het programma. Daniels verklaarde: ‘The Employee Journey is een actueel thema binnen HR.. en daar is heel veel om te doen’.

Op de beursvloer vertelde Joost Bazelmans over de leeroplossingen van RMMBR. On en offline leren is volgens Joost te combineren: ‘Bij een training kun je mensen naar een classroom laten komen en hen zich laten voorbereiden op de training. Erna kun je ze reflectieopdrachten geven, zodat on en offline een mooi samenspel vormt.
Lianne Sol en Annet Weidema lichtten hun workshop ‘Ben jij tevreden of bevlogen’ en draaide met verslaggever Sebas aan Rvdb rad. ‘De toekomst van werk en de toekomst van werk en hr draait om mensen’, volgens Lianne.

Jitze Reeder van Lagerweij over hun bijdrage aan The Employee Journey. Student International Hospitality Management met een minor in HR Marie Linde vertelde waarom zij het event bezocht en wat zij ervan vond: ‘Als een spons zal ik de informatie vandaag tot mij nemen’.

De reportage van ZP Radio kun je hier beluisteren.

ZP Radio is jouw update over ondernemerschap! Binnenkort starten de 24/7 uitzendingen.
Je kunt op onze website terecht voor ons rijke archief met podcasts. Kijk op www.zpzaken.nl/radio

Werken in de cloud

Werken in de cloud

Werken in de cloud

Zweer je bij werken in de cloud? Logisch, want het is goedkoop én ontzettend handig. Foto’s opslaan in Dropbox, samen aan projecten werken via Google Drive en grote bestanden versturen met WeTransfer. Maar je werk is in de cloud minder veilig dan je misschien denkt. Want belanden je documenten op straat of raak je ze kwijt? Dan hoef je van de aanbieder van de cloud meestal niks te verwachten.

Genoeg voordelen
Om positief te beginnen: clouddiensten bieden een hoop voordelen. Ze kosten (bijna) niks en je hebt je kantoor altijd bij je. Bovendien zijn grote clouddiensten behoorlijk veilig. Je bestanden staan op servers in beveiligde datacentra en zijn daarmee goed beschermd tegen hackers. En heb je op een bepaald moment wat extra opslag nodig? Dan kun je moeiteloos wat extra MB’s bijkopen.

Nooit meer een fatale crash
In de cloud zijn je bestanden niet alleen veilig voor hackers. De kans is ook een stuk kleiner dat je belangrijke documenten verliest wanneer je notebook, telefoon of harde schijf crasht. Clouddiensten bewaren je data meestal op meerdere servers. Crasht er één, dan is er altijd een back-up. En laten we eerlijk zijn: op kantoor heb je die meestal niet.

Risico’s zijn er ook
Maar hoe veilig clouddiensten ook zijn, er kan altijd iets misgaan. Inderdaad: de risico’s zijn klein, maar ze zijn er wel. Incidenten bij grote clouddiensten laten dat zien. Zo raakten gebruikers van Dropbox al eens bestanden kwijt door een bug. En Apple kampte met een lek in iCloud waardoor een hacker bestanden van beroemdheden kon bekijken. Heb je eigenlijk ergens recht op als jou zoiets overkomt? Niet echt. Sla bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van Dropbox, Google Drive of iCloud erop na en je ziet dat de diensten hun aansprakelijkheid bijna helemaal beperken. Google schrijft bijvoorbeeld.

“Indien wettelijk toegestaan, zijn google en de leveranciers en distributeurs van google niet verantwoordelijk voor verlies van winst, inkomsten of gegevens, financiële verliezen of indirecte, speciale, morele of punitieve schade of gevolgschade.”

Hoeveel zekerheid wil je?
Je zult dus vaak met lege handen staan als clouddiensten onderuitgaan. Waarschijnlijk durf je dat risico wel te nemen, omdat de diensten je leven een stuk makkelijker maken. Maar het is wel goed om er bij stil te staan. Dit is extra belangrijk omdat je niet zomaar naar de Nederlandse rechter kan stappen als er wel iets misgaat. Want voor buitenlandse clouddiensten gelden ook vaak buitenlandse wetten. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Mijd dan clouddiensten zonder certificaat, maak altijd een extra back-up van je gegevens en sluit een goede aansprakelijkheidsverzekering af. Nog meer zekerheid? Kies dan een aanbieder van een  kleinschaligere, Nederlandse clouddienst waarmee je aanvullende afspraken kan maken.

Sylvia Bense, senior jurist bij DAS

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

Een stap in het nieuwe netwerken

Een stap in het nieuwe netwerken

Een stap in het nieuwe netwerken

Netwerken is voor Zelfstandig Professionals ontzettend belangrijk. Niet alleen om in contact te komen met collega ZP’ers, ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen én misschien wel aan een nieuwe opdracht te komen. Maar wat als het bijwonen van bijeenkomsten niet in jouw agenda past? Eind 2017 vond Alexander van Meel daar een oplossing op. De oprichter van De Netwerkcarrousel vertelt Sebas Krijgsman in het ZP Radio programma HoofdZaken over zijn idee voor een nieuwe manier van netwerken.

Schaalbaar model
Netwerkbijeenkomsten worden in groten getale georganiseerd. Het verkrijgen van deelnemers is vaak ook geen probleem. Toch zegt uiteindelijk 20 tot 30% af. Van Meel: “Hoe zorg je ervoor dat deze mensen elkaar alsnog ontmoeten? De behoefte om met iemand te kunnen sparren en het eigen netwerk uit te breiden is er namelijk wel.” Daarom creëerde van Meel, samen met een Developer, een systeem die ondernemers automatisch aan elkaar koppelt.

“De Netwerkcarrousel verlaagt de drempel om te netwerken.”
Alexander van Meel, De Netwerkcarrousel

Gebruik van techniek
Het doel van De Netwerkcarrousel is hetzelfde als bij ‘gewoon’ netwerken, maar wat het concept anders maakt is het achterliggende algoritme. “Bij inschrijving worden jouw NAW-gegevens gevraagd. Deze kun jij vervolgens aanvullen met specifieke branche-informatie en gewenste voorkeuren. Iedere twee weken gaat het systeem op basis van jouw gegevens op zoek, in een database van de nu 200 ingeschreven ondernemers, naar iemand die bij jou past. De contactgegevens van de gemaakte match ontvang jij vervolgens per e-mail”, aldus van Meel.

“Wees een ambassadeur voor jouw eigen netwerk.”
Alexander van Meel, De Netwerkcarrousel

Gunfactor
Volgens van Meel kunnen netwerkborrels soms spannend zijn, dat is deze manier niet. “Jij bepaalt zelf wanneer en hoe het contact wordt gelegd. Gebruik bijvoorbeeld WhatsApp, Skype of e-mail. Natuurlijk heb jij niet zomaar een nieuwe opdracht door één telefoontje, maar het biedt jou de mogelijkheid kennis te maken en raakvlakken te zoeken.” Hij vervolgt: “De belangrijkste pijlers voor netwerken zijn gunnen en vermenigvuldigen door te delen. Als jij alleen maar komt halen, dan werkt netwerken niet. Ga juist voor goede samenwerkingen en het tot stand brengen van mooie kansen!”

Beluister de volledige radio-uitzending met Alexander van Meel hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Even voorstellen… Kenneth Hulshof

Even voorstellen… Kenneth Hulshof

Even voorstellen… Kenneth Hulshof

Waarschijnlijk hebben jullie mijn naam nog niet eerder voorbij zien komen, daarom zal ik mijzelf even voorstellen. Mijn naam is Kenneth Hulshof en ik ben 24 jaar oud. Als vierdejaars HBO Bedrijfseconomie student aan de Hogeschool van Amsterdam schrijf ik mijn afstudeerscriptie bij ZP Zaken en ben ik werkzaam bij DutchSec. Naast mijn studie en deze werkzaamheden ben ik graag te vinden op het voetbalveld. Ik voetbal in het eerste elftal van BVV de Kennemers te Beverwijk. Vanwege het 100 jarig bestaan spelen wij op 30 juni a.s. op ons sportcomplex tegen de oud internationals met onder andere Pierre van Hooijdonk, Rafael van der Vaart, Frank en Ronald de boer en vele andere (oud)-wereldtoppers.

Vanaf Maart 2018 ben ik dus bijna dagelijks te vinden op ons mooie kantoor in Hoofddorp. Ik ben voornamelijk bezig met het schrijven van mijn scriptie en daarnaast probeer ik mijn collega’s zoveel mogelijk te helpen waar nodig. De verwachting is dat ik hier nog zeker een aantal maanden bezig zal zijn. Voor mij is dit een zeer interessante en leerzame omgeving met veel inspirerende mensen. Ik leer een kant van de markt kennen die ik nog niet eerder heb gezien. Daarnaast vind ik de groei van bijvoorbeeld ZP Radio erg interessant om te volgen en kijk ik uit naar het NK Golf wat over een aantal maanden plaats zal vinden.

Kenneth Hulshof

kenneth_zeshoek

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

 

Inkomsten versus uitgaven: als zzp’er ervaar je dagelijks de dunne scheidslijn tussen deze pijlers onder je bedrijf. Niet altijd even gemakkelijk te managen ook. Zelfs niet als er genoeg facturen uitstaan, want je kosten lopen gewoon door. En als je de vrijheid wilt hebben om – zonder stress – een nieuwe laptop voor je zaak, je online advertentiekosten en je lunch- en parkeerkosten te betalen, is het soms lastig om het overzicht scherp te houden en het juiste evenwicht te vinden tussen wat binnenkomt en wat eruit gaat. Hoe fijn zou het zijn als je daar meer grip op hebt?

Misschien verwacht je de oplossing niet direct uit de hoek van een creditcardmaatschappij. Maar toch hebben ze bij American Express juist heel goed gekeken naar de wensen van zelfstandig ondernemers. De Business Green Card heeft daarom een aantal voordelen die zzp’ers precies datgene bieden wat ze willen: betalingsflexibiliteit in combinatie met een stevige grip op de uitgaven. Zo krijg je elke maand een handig overzicht van alle uitgaven met de kaart. Tegelijkertijd heb je extra bestedingsruimte door een van de handigste voordelen van de Business Green Card: de mogelijkheid om aankopen pas na 50 dagen te betalen. Deze uitgestelde betaling geeft je soms net de extra financiële armslag die je bedrijf nodig heeft, bijvoorbeeld als je klanten wat later dan anders hun openstaande facturen betalen. Je kan zelf de maandelijkse afsluitdatum kiezen en betaalt je rekening in één keer aan het einde van de maandelijkse periode. Ook fijn: er geldt geen vooraf vastgestelde bestedingsruimte. Je limiet wordt bepaald door je persoonlijke profiel, lidmaatschapsduur en uitgavenpatroon. Een grote uitgave doen? Neem dan contact op met de American Express Ledenservice en zij bekijken meteen wat je mogelijkheden zijn. Zo is jouw bestedingsruimte altijd persoonlijk en op maat.

Vragen of heb je advies nodig?

ZP Zaken biedt je als zelfstandig professional, onder het label ZP Control, hulp en advies van de beste financiële experts. Zoals American Express, wereldwijde dienstverlener op het gebied van betaalgemak voor ondernemers. Wil je weten hoe je, als ondernemer, je financiën in check houdt en toch je cashflow optimaal kunt managen? Ga dan naar https://zpzaken.nl/control/financieel/american-express/

Geld verdienen door beter debiteurenbeheer, fabel of niet?

Geld verdienen door beter debiteurenbeheer, fabel of niet?

Geld verdienen door beter debiteurenbeheer, fabel of niet?

Schrik niet. 35% van de faillissementen is een gevolg van slecht debiteurenbeheer. Uit onderzoek van DAS blijkt dat 12% van de mkb’ers 1000 euro of meer per maand aan oninbare facturen moet afschrijven.  Opvallend is verder dat 29% van de mkb’ers niet weet hoeveel er per maand aan oninbare facturen wordt afgeschreven.
Verbetering van het debiteurenbeheer kan dus geld opleveren. Die conclusie kunnen we wel trekken. Veel geld? Het is maar hoe je het bekijkt. Als ondernemer zal je er rekening mee moeten houden dat je niet altijd je geld krijgt. Dat hoort nu eenmaal tot het ondernemersrisico. Lukt het je als ondernemer om minder af te schrijven op dubieuze debiteuren dan kan dat al geld opleveren. Maar hoeveel? Laten we eens berekenen hoeveel je moet verdienen als er 1000 euro aan oninbare vorderingen moet worden afgeschreven. Bij een winstmarge van 5% moet er weer 20.000 euro omzet gehaald worden om de afschrijving goed te maken. En dan heb je nog niets verdient. Alleen het verlies door afschrijving is goedgemaakt. Dus het beperken van de afschrijvingen op openstaande rekeningen loont al snel.

Screenen van een afnemer kan lonen
Naast het  screenen van afnemers zal het strak hanteren van betalingstermijnen je als ondernemer veel opleveren. De gemiddelde tijd dat een rekening onbetaald openstaat is 48 dagen. Binnen het mkb is dat zelfs 80 dagen. De tijd dat je moet wachten op je geld, kan je dat geld niet gebruiken. Met andere woorden: je bent afhankelijk van andere geldbronnen. Dat kan een bank-  of leverancierskrediet zijn, maar dat kost geld. Er zal immers rente betaald moeten worden aan de bank en bij een leverancierskrediet loop je als ondernemer de korting voor snelle betaling mis.

Goede bedrijfsvoering belangrijk
Voor een goede bedrijfsvoering is het daarom van groot belang dat rekeningen op tijd betaald worden.  Hoe werk je daar als ondernemer naar toe? Zorg dat jouw afnemer weet binnen welke termijn er betaald moet worden. Het lijkt een open deur. Maar als je weet dat 20% van de ondernemers in Nederland geen leveringsvoorwaarden hebben en daarmee ook geen betalingstermijn hebben vastgelegd, dan is dit advies niet voor alle ondernemers een open deur. In de praktijk merken we dat ondernemers niet direct actie ondernemen als er niet op tijd betaald wordt. De gedachte is vaak dat de klant koning is en dat je die niet van zijn troon moet stoten. En daarom wordt er vaak nog even gewacht om de klant te herinneren aan zijn betalingsachterstand. Je begrijpt waarschijnlijk al wat ik wil gaan zeggen. Hanteer een betalingstermijn en handel daar naar. Je hoeft je klant daar helemaal niet mee voor het hoofd te stoten. Want laten we duidelijk zijn, afspraak is afspraak. Geld verdienen door beter debiteurenbeheer is dus zeker geen fabeltje.

Olav de Lange, salesmanager bij DAS

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Steeds meer werkenden beginnen voor zichzelf. De keerzijde: het sociale aspect die traditionele organisaties bieden raakt verloren. Of toch niet? Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan in het ZP Radio programma HoofdZaken in gesprek met Leonard Millenaar, zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur Management & Consulting, over de gig economie en de daarmee gepaarde opkomst van communities.

Geen banen maar projecten

Millenaar klimt met grote regelmaat in de pen, wat hem zelfs een ROA Professionele Publicatieprijs opleverde. Twee recente artikelen die hij schreef gingen over de uit de VS overgevlogen ontwikkeling: de gig economy. Millenaar: “In deze economie bestaat een carrière uit een aaneenschakeling van verschillende korte klusjes of projecten. Een vast dienstverband behoort tot het verleden. De ‘gig worker’ wordt bovendien vaak ondersteund door digitale platforms, zoals bijvoorbeeld Uber, Helpling en Deliveroo.”

“In een gig economie wordt tijdelijke inhuur gezien als de norm.”
– Leonard Millenaar, Zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur M&C

Traditionele organisaties

Millenaar geeft aan dat het aantal zelfstandige professionals in de zakelijke dienstverlening sterk toeneemt: “De nieuwe generatie heeft niet de behoefte jarenlang te investeren om partner te worden bij een grote organisatie, maar wenst autonomie en flexibiliteit en wil van begin af aan een zinvolle bijdrage leveren.” Toch stelt Millenaar dat de gig economy niet direct het einde van traditionele organisaties betekent. “Flexibele arbeid is niet voor alle sectoren geschikt, maar met de komst van online platforms zal de toegevoegde waarde van sommige organisaties wel ter discussie komen te staan. Algoritmes nemen hun klassieke taken van arbeidsverdeling en coördinatie over.” Verder waarschuwt Millenaar dat ondernemen lang niet voor iedereen is weggelegd: “Buiten het feit dat jij zelf moet zorgen voor je vakontwikkeling, zaken zelf moet organiseren en discipline moet hebben, kan zelfstandig ondernemen soms eenzaam zijn.”

Opkomst communities

Millenaar schrijft in zijn artikel ‘Opkomst van communities van zelfstandige professionals’ over de behoefte aan verbinding onder Zelfstandig Professionals en hoe deze leidt tot het ontstaan van (online) communities en coworking spaces. Millenaar: “Elkaar opzoeken biedt verschillende voordelen: delen van kennis en vaardigheden, het opbouwen van een netwerk, het realiseren van schaalvoordelen en gezamenlijke acquisitie. Veel zelfstandigen zijn heel open naar elkaar in het benutten van deze voordelen, ondanks dat zij toch ook concurrenten van elkaar zijn.” Volgens hem is kennis als zodanig vaak geen concurrentievoordeel, wel hoe deze vervolgens wordt toegepast en vermarkt.

“Mensen zijn groepsdieren en hebben daarom toch de behoefte met anderen op te trekken.”
– Leonard Millenaar – Zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur M&C

Review als basis

Een risico van de gig economy is dat het online platform de overhand neemt en reviews van opdrachtgevers leidend maakt. Millenaar: “Wat als jij twee of drie keer een slechte referentie hebt, terecht of niet? Dan is het nog maar de vraag of het algoritme jou nog wel naar boven laat komen als potentiële kandidaat bij een volgende opdracht. Dit maakt het systeem buiten efficiënt ook heel koud en kil.”

Vooruitblik

Millenaar is nog lang niet klaar met deze thematiek. Binnenkort publiceert hij zijn derde artikel hierover met als onderwerp ‘de betekenis van de gig economie voor traditionele organisatie’. “Je ziet dat veel organisaties al werken met een flexibele schil. Ik ben benieuwd hoe organisaties zich verder ontwikkelen, zeker als het aantal zelfstandig professionals blijft toenemen”, aldus Millenaar.

Beluister de volledige radio-uitzending met Leonard Millenaar hieronder.

 

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Aanmanen? Dit zijn de regels

Aanmanen? Dit zijn de regels

Aanmanen? Dit zijn de regels

Het is vaak geen onwil als consumenten of ondernemers niet betalen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Er kunnen verschillende redenen voor zijn. Soms wordt er per ongeluk een rekening niet betaald, soms zit het financieel even tegen en soms betaalt men niet vanwege een conflict. Maar het is natuurlijk wel lastig als je facturen niet of niet op tijd worden betaald. Ik merk dat ondernemers vaak twijfelen wanneer ze in actie komen en niet goed weten wat de regels zijn als ze een factuur gaan innen. Blijvend contact Wat ik belangrijk vind en wat ik ondernemers altijd meegeef: blijf vooral contact houden met je klant of relatie. Het werkt natuurlijk niet in je voordeel als je direct een aanmaning verstuurt en meteen incassokosten erbovenop doet. Dat draagt niet bij aan een goede relatie en die relatie wil je natuurlijk wel goed houden voor de toekomst. Daarom adviseer ik om altijd eerst een herinneringsbrief te sturen met het verzoek om een openstaande rekening te betalen en even een telefoontje te plegen. Dan kun je meteen informeren naar de oorzaak van het niet betalen van de factuur en eventuele problemen achterhalen en die samen oplossen. WIK-brief Betaalt je klant of relatie jouw factuur niet? Dan ben je verplicht om nog één schriftelijke aanmaning te sturen: de zogenoemde WIK-brief. Tenminste als je relatie een particulier is.  Dit moet volgens de Wet incassokosten (WIK). De WIK regelt niet alleen de hoogte van de incassokosten maar verplicht ondernemers ook om een kosteloze aanmaning te sturen aan particulieren als zij te laat zijn met betalen. Er mogen dus niet direct incassokosten worden opgelegd als er niet voor de uiterste betaaltermijn is betaald. De bedoeling hiervan is met name de particulier te beschermen die per ongeluk iets is vergeten te betalen. Dat kan iedereen wel eens gebeuren toch? Richtlijnen voor aanmaningen De WIK-brief moet voldoen aan een aantal richtlijnen.
  • Je klant moet na ontvangst van de brief 15 dagen de tijd krijgen om alsnog kosteloos te betalen.
  • Je moet exact vermelden welk bedrag aan incassokosten in rekening gebracht wordt als je klant niet betaalt.
  • Reken je minder dan de maximale incassovergoeding volgens de Wet Incassokosten? Vermeld dan wel de wettelijk toegestane maximum incassokosten.
  • Als je een derde inschakelt om de vordering voor je te innen en je bent niet btw-plichtig? Dan moet je aangeven dat je de btw niet kan verrekenen en de incassokosten daarom met het btw-percentage hebt verhoogd.
15-dagen termijn De ‘15 dagen termijn’ gaat in op de dag nadat de brief bij jouw klant of relatie is bezorgd. Voor de verzending van de brief wordt ook een dag gerekend. Concreet betekent dit dat de wettelijke ‘15 dagen termijn’ pas twee dagen ná dagtekening van de aanmaning begint. Anja Bartelen, supervisor MKB DAS Incasso Rotterdam Juridische vragen of heb je advies nodig? ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/