Nieuws

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

 

Inkomsten versus uitgaven: als zzp'er ervaar je dagelijks de dunne scheidslijn tussen deze pijlers onder je bedrijf. Niet altijd even gemakkelijk te managen ook. Zelfs niet als er genoeg facturen uitstaan, want je kosten lopen gewoon door. En als je de vrijheid wilt hebben om - zonder stress - een nieuwe laptop voor je zaak, je online advertentiekosten en je lunch- en parkeerkosten te betalen, is het soms lastig om het overzicht scherp te houden en het juiste evenwicht te vinden tussen wat binnenkomt en wat eruit gaat. Hoe fijn zou het zijn als je daar meer grip op hebt?

Misschien verwacht je de oplossing niet direct uit de hoek van een creditcardmaatschappij. Maar toch hebben ze bij American Express juist heel goed gekeken naar de wensen van zelfstandig ondernemers. De Business Green Card heeft daarom een aantal voordelen die zzp'ers precies datgene bieden wat ze willen: betalingsflexibiliteit in combinatie met een stevige grip op de uitgaven. Zo krijg je elke maand een handig overzicht van alle uitgaven met de kaart. Tegelijkertijd heb je extra bestedingsruimte door een van de handigste voordelen van de Business Green Card: de mogelijkheid om aankopen pas na 50 dagen te betalen. Deze uitgestelde betaling geeft je soms net de extra financiële armslag die je bedrijf nodig heeft, bijvoorbeeld als je klanten wat later dan anders hun openstaande facturen betalen. Je kan zelf de maandelijkse afsluitdatum kiezen en betaalt je rekening in één keer aan het einde van de maandelijkse periode. Ook fijn: er geldt geen vooraf vastgestelde bestedingsruimte. Je limiet wordt bepaald door je persoonlijke profiel, lidmaatschapsduur en uitgavenpatroon. Een grote uitgave doen? Neem dan contact op met de American Express Ledenservice en zij bekijken meteen wat je mogelijkheden zijn. Zo is jouw bestedingsruimte altijd persoonlijk en op maat.

Vragen of heb je advies nodig?

ZP Zaken biedt je als zelfstandig professional, onder het label ZP Control, hulp en advies van de beste financiële experts. Zoals American Express, wereldwijde dienstverlener op het gebied van betaalgemak voor ondernemers. Wil je weten hoe je, als ondernemer, je financiën in check houdt en toch je cashflow optimaal kunt managen? Ga dan naar https://zpzaken.nl/control/financieel/american-express/

Geld verdienen door beter debiteurenbeheer, fabel of niet?

Geld verdienen door beter debiteurenbeheer, fabel of niet?

Geld verdienen door beter debiteurenbeheer, fabel of niet?

Schrik niet. 35% van de faillissementen is een gevolg van slecht debiteurenbeheer. Uit onderzoek van DAS blijkt dat 12% van de mkb’ers 1000 euro of meer per maand aan oninbare facturen moet afschrijven.  Opvallend is verder dat 29% van de mkb’ers niet weet hoeveel er per maand aan oninbare facturen wordt afgeschreven. Verbetering van het debiteurenbeheer kan dus geld opleveren. Die conclusie kunnen we wel trekken. Veel geld? Het is maar hoe je het bekijkt. Als ondernemer zal je er rekening mee moeten houden dat je niet altijd je geld krijgt. Dat hoort nu eenmaal tot het ondernemersrisico. Lukt het je als ondernemer om minder af te schrijven op dubieuze debiteuren dan kan dat al geld opleveren. Maar hoeveel? Laten we eens berekenen hoeveel je moet verdienen als er 1000 euro aan oninbare vorderingen moet worden afgeschreven. Bij een winstmarge van 5% moet er weer 20.000 euro omzet gehaald worden om de afschrijving goed te maken. En dan heb je nog niets verdient. Alleen het verlies door afschrijving is goedgemaakt. Dus het beperken van de afschrijvingen op openstaande rekeningen loont al snel.

Screenen van een afnemer kan lonen Naast het  screenen van afnemers zal het strak hanteren van betalingstermijnen je als ondernemer veel opleveren. De gemiddelde tijd dat een rekening onbetaald openstaat is 48 dagen. Binnen het mkb is dat zelfs 80 dagen. De tijd dat je moet wachten op je geld, kan je dat geld niet gebruiken. Met andere woorden: je bent afhankelijk van andere geldbronnen. Dat kan een bank-  of leverancierskrediet zijn, maar dat kost geld. Er zal immers rente betaald moeten worden aan de bank en bij een leverancierskrediet loop je als ondernemer de korting voor snelle betaling mis.

Goede bedrijfsvoering belangrijk Voor een goede bedrijfsvoering is het daarom van groot belang dat rekeningen op tijd betaald worden.  Hoe werk je daar als ondernemer naar toe? Zorg dat jouw afnemer weet binnen welke termijn er betaald moet worden. Het lijkt een open deur. Maar als je weet dat 20% van de ondernemers in Nederland geen leveringsvoorwaarden hebben en daarmee ook geen betalingstermijn hebben vastgelegd, dan is dit advies niet voor alle ondernemers een open deur. In de praktijk merken we dat ondernemers niet direct actie ondernemen als er niet op tijd betaald wordt. De gedachte is vaak dat de klant koning is en dat je die niet van zijn troon moet stoten. En daarom wordt er vaak nog even gewacht om de klant te herinneren aan zijn betalingsachterstand. Je begrijpt waarschijnlijk al wat ik wil gaan zeggen. Hanteer een betalingstermijn en handel daar naar. Je hoeft je klant daar helemaal niet mee voor het hoofd te stoten. Want laten we duidelijk zijn, afspraak is afspraak. Geld verdienen door beter debiteurenbeheer is dus zeker geen fabeltje.

Olav de Lange, salesmanager bij DAS

Juridische vragen of heb je advies nodig? ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Steeds meer werkenden beginnen voor zichzelf. De keerzijde: het sociale aspect die traditionele organisaties bieden raakt verloren. Of toch niet? Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan in het ZP Radio programma HoofdZaken in gesprek met Leonard Millenaar, zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur Management & Consulting, over de gig economie en de daarmee gepaarde opkomst van communities.

Geen banen maar projecten

Millenaar klimt met grote regelmaat in de pen, wat hem zelfs een ROA Professionele Publicatieprijs opleverde. Twee recente artikelen die hij schreef gingen over de uit de VS overgevlogen ontwikkeling: de gig economy. Millenaar: “In deze economie bestaat een carrière uit een aaneenschakeling van verschillende korte klusjes of projecten. Een vast dienstverband behoort tot het verleden. De ‘gig worker’ wordt bovendien vaak ondersteund door digitale platforms, zoals bijvoorbeeld Uber, Helpling en Deliveroo.”

“In een gig economie wordt tijdelijke inhuur gezien als de norm.” – Leonard Millenaar, Zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur M&C

Traditionele organisaties

Millenaar geeft aan dat het aantal zelfstandige professionals in de zakelijke dienstverlening sterk toeneemt: “De nieuwe generatie heeft niet de behoefte jarenlang te investeren om partner te worden bij een grote organisatie, maar wenst autonomie en flexibiliteit en wil van begin af aan een zinvolle bijdrage leveren.” Toch stelt Millenaar dat de gig economy niet direct het einde van traditionele organisaties betekent. “Flexibele arbeid is niet voor alle sectoren geschikt, maar met de komst van online platforms zal de toegevoegde waarde van sommige organisaties wel ter discussie komen te staan. Algoritmes nemen hun klassieke taken van arbeidsverdeling en coördinatie over.” Verder waarschuwt Millenaar dat ondernemen lang niet voor iedereen is weggelegd: “Buiten het feit dat jij zelf moet zorgen voor je vakontwikkeling, zaken zelf moet organiseren en discipline moet hebben, kan zelfstandig ondernemen soms eenzaam zijn.”

Opkomst communities

Millenaar schrijft in zijn artikel ‘Opkomst van communities van zelfstandige professionals’ over de behoefte aan verbinding onder Zelfstandig Professionals en hoe deze leidt tot het ontstaan van (online) communities en coworking spaces. Millenaar: “Elkaar opzoeken biedt verschillende voordelen: delen van kennis en vaardigheden, het opbouwen van een netwerk, het realiseren van schaalvoordelen en gezamenlijke acquisitie. Veel zelfstandigen zijn heel open naar elkaar in het benutten van deze voordelen, ondanks dat zij toch ook concurrenten van elkaar zijn.” Volgens hem is kennis als zodanig vaak geen concurrentievoordeel, wel hoe deze vervolgens wordt toegepast en vermarkt.

“Mensen zijn groepsdieren en hebben daarom toch de behoefte met anderen op te trekken.” – Leonard Millenaar – Zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur M&C

Review als basis

Een risico van de gig economy is dat het online platform de overhand neemt en reviews van opdrachtgevers leidend maakt. Millenaar: “Wat als jij twee of drie keer een slechte referentie hebt, terecht of niet? Dan is het nog maar de vraag of het algoritme jou nog wel naar boven laat komen als potentiële kandidaat bij een volgende opdracht. Dit maakt het systeem buiten efficiënt ook heel koud en kil.”

Vooruitblik

Millenaar is nog lang niet klaar met deze thematiek. Binnenkort publiceert hij zijn derde artikel hierover met als onderwerp ‘de betekenis van de gig economie voor traditionele organisatie’. “Je ziet dat veel organisaties al werken met een flexibele schil. Ik ben benieuwd hoe organisaties zich verder ontwikkelen, zeker als het aantal zelfstandig professionals blijft toenemen”, aldus Millenaar.

Beluister de volledige radio-uitzending met Leonard Millenaar hieronder.

[audio mp3="/wp-content/uploads/sites/14/2018/04/ZP-Radio-HoofdZaken-Leonard-Millenaar-van-M-en-C.mp3"][/audio]

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Even voorstellen.. Erik Maas

Even voorstellen.. Erik Maas

Even voorstellen.. Erik Maas

Velen van jullie hebben ongetwijfeld vaak mijn naam onder mailingen of andere communicatie vanuit ZP Zaken zien staan, maar bij deze zal ik mij ook eens echt voorstellen. Mijn naam is dus Erik Maas, ik ben 26 jaar en al bijna 7 jaar wonende in Amsterdam. Momenteel zit ik in de afrondende fase van mijn master Beleid, communicatie en organisatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, hiervoor heb ik de bachelor commerciële economie aan de Hogeschool van Amsterdam gehaald. Naast mijn studie en werkzaamheden voor ZP Zaken ben ik uiteraard ook op andere plekken te vinden. Zo trap ik elke zaterdag met mijn vrienden een balletje op de Amsterdamse velden (en liggen we momenteel nog op koers om kampioen te worden), ben ik regelmatig in het Amsterdamse uitgaansleven te vinden, maar houd ik er ook van om voor een goede film of serie thuis te blijven.

Vanaf april 2015 ben ik betrokken bij ZP Zaken. In eerste instantie vanuit mijn studie commerciële economie waarvoor ik een afstudeeronderzoek deed bij ZP Zaken. Na een succesvol onderzoek te hebben gedaan naar de producten en diensten voor Zelfstandig Professionals en (potentiële) kennispartners die we hierbij kunnen betrekken, ben ik sinds november 2015 werkzaam voor ZP Zaken als marketing- en communicatiemedewerker.  In deze rol  heb ik contact met de ZP’ers en partners, onderhoud ik de websites en ben ik verantwoordelijk voor alle uitgaande communicatie.

Samen met mijn collega’s ben ik met ongelooflijk veel zaken bezig. Uiteraard met producten en diensten die aansluiten bij jullie behoeften en wensen. Maar ook met het inwinnen van informatie over de markt van zelfstandig ondernemers, van de Wet DBA tot aan ontwikkelingen rondom de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Komen er nieuwe edities van ZP Facts aan, zijn we hard bezig met de realisatie van een 24/7 ZP Radio-station. Ook komt het NK Golf voor ZP’ers er weer aan, waar we jullie graag in grote getalen verwelkomen! We houden je op de hoogte!

Mocht je ideeën, suggesties of wensen hebben voor ons, dan verneem ik het uiteraard graag.

Erik Maas erik
Onderzoek: 4 op 10 zzp’ers matig tot slecht online beveiligd

Onderzoek: 4 op 10 zzp’ers matig tot slecht online beveiligd

Onderzoek: 4 op 10 zzp’ers matig tot slecht online beveiligd

Zelfstandig professionals (zp’ers) – hoogopgeleide zzp’ers in de zakelijke dienstverlening – vinden dat zij goed beveiligd zijn tegen online gevaren. Desondanks blijkt uit onderzoek van marktmonitor ZP Facts dat vier op de tien zp’ers matig tot slecht beveiligd is. Deze zelfstandigen lopen een verhoogd risico op het veroorzaken van een datalek. Dit terwijl de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onlangs waarschuwde in 2018 meer aandacht te besteden aan eigen onderzoek naar dataverlies, zonder dat zij eerst een melding hebben gekregen. Daarmee worden niet alleen grote organisaties, maar ook zp’ers op scherp gezet.

In samenwerking met cyber security expert DutchSec hebben de onderzoekers van ZP Facts een beveiligingsanalyse uitgevoerd onder zelfstandig professionals. De resultaten tonen aan dat software-updates veelal snel geïnstalleerd worden, maar daar tegenover staat ook veel onveilig gedrag. De helft van de zp’ers maakt gebruik van openbare wifi-hotspots. Daarnaast stuurt een derde van hen zakelijke e-mail en documenten door naar hun privé e-mail en maakt maar de helft regelmatig back-ups van systemen.

Verklein het risico op een datalek De Autoriteit Persoonsgegevens heeft naar buiten gebracht dat in 2017 10.009 datalekken zijn gemeld, waarbij het bij bijna de helft (47 procent) gaat om persoonsgegevens die aan een verkeerde ontvanger zijn gestuurd. Bas Eikelenboom, oprichter van DutchSec: “E-mail is een kwetsbaar medium voor het versturen van gevoelige informatie en documenten. Dit kan per ongeluk naar de verkeerde ontvanger worden gestuurd of zelfs onderschept worden door kwaadwillenden. Gebruik daarom zoveel mogelijk versleutelde online omgevingen voor data-uitwisseling.” Eikelenboom vervolgt: “Een zp’er moet ook voorzichtig zijn met het doorsturen van gegevens en documenten naar privé e-mail, zeker als het van opdrachtgevers is. Als de e-mail gehackt wordt, kunnen de hackers ook bij de bedrijfsinformatie en kan de zp’er aansprakelijk worden gesteld voor het lekken.”

Gebruik eigen device bij opdrachtgever Verlies of diefstal van een laptop, usb-stick of tas met dossiers is ook een veelvoorkomende datalek melding bij de AP (15 procent). Uit onderzoek van ZP Facts blijkt dat meer dan de helft van de zp’ers wel eens zijn eigen device gebruikt bij de uitoefening van een opdracht bij een opdrachtgever. Eikelenboom: “Wij adviseren opdrachtgevers zelfstandig professionals altijd van een bedrijfsdevice te voorzien. Dan heeft het bedrijf de versleuteling van harde schijven en het maken van back-ups van belangrijke documenten zelf in de hand. Mocht een device gestolen worden of kwijtraken, dan is verloren of onrechtmatig verkregen informatie niet rechtstreeks toegankelijk en gaan de documenten niet verloren”, aldus Eikelenboom.

Zp’er moet zichzelf beschermen De komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) maakt cyber security momenteel een veelbesproken onderwerp. Onder zp’ers valt aan bewustzijn nog veel te winnen. Boy Kruiswijk, directeur van dienstverlener ZP Zaken, uitgever van ZP Facts: “Niet alle zp’ers hebben een hoog risicoprofiel. Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat meer dan de helft gebruikmaakt van password managers, ad-blockers en two-factor authentication. Maar er is dus een andere helft die dat niet doet. Daarom hebben wij samen met DutchSec tips opgesteld waarmee zelfstandigen zich beter online kunnen beschermen om zo (nog) veiliger aan het werk te gaan”.

Over ZP Facts ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, uitgegeven door dienstverlener ZP Zaken en voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. De bevindingen zijn gebaseerd op zorgvuldig opgebouwde data van meer dan vijfentwintigduizend professionals uit het netwerk van HeadFirst. De cijfers zijn getoetst en gevalideerd door wetenschappers van Tilburg University. Hiermee biedt ZP Facts een unieke kijk op de markt, die veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.

Over het onderzoek In deze editie van ZP Facts onderzoekt ZP Zaken, in samenwerking met kennisbemiddelaar HeadFirst en cyber security expert DutchSec, of ZP’ers zich bewust zijn van de veranderingen die de AVG met zich meebrengt en hoe cyber secure zelfstandigen zijn. Om dit te meten is een enquête uitgezet onder duizenden zelfstandig professionals waaraan 494 zp’ers hebben deelgenomen. Gemiddeld is de respondent 47,5 jaar oud. Een groot gedeelte (47%) is werkzaam in de ICT en media. Daarnaast werkt bijna een derde (25%) in de zakelijke dienstverlenging. Het merendeel van de respondenten, namelijk 74%, werkt voornamelijk voor grote opdrachtgevers. Van de belangrijkste onderzoeksresultaten is een infographic gemaakt. ZP Facts is gratis te downloaden.

De beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox

De beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox

De beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheids-verzekering van Hiscox.

ZP’ers ondernemen, en ondernemen brengt risico’s met zich mee. Indien er fouten worden gemaakt kan het voortbestaan van een bedrijf(je) in gevaar komen. De kunst als ondernemer is om de risico’s te beheersen, maar waar gewerkt wordt, kunnen fouten worden gemaakt. Een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt voor deze risico’s een verzekeringsoplossing waarmee eventuele kosten en claims met betrekking tot een gedekte schade van een ondernemer worden overgenomen.

Vaak denkt men dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) de lading van het risico dekt. Dit is niet altijd het geval. Wanneer biedt deze verzekering dekking? Zodra er schade is door producten die een verzekerde levert, personeel dat tijdens werktijd letselschade oploopt of zaakschade omdat er tijdens een bezoek aan een klant een vaas wordt opgegooid.

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt echter niet de schade die ontstaat door vergissingen in het werk. Het geven van een fout advies, een onjuiste berekening, het niet halen van termijnen maar ook is het mogelijk dat opdrachtgevers een andere verwachting hadden van hetgeen is afgesproken. Hiervoor is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV). Dit kan in combinatie met een bedrijfsaansprakelijkheidsdekking zodat ook de wettelijke aansprakelijkheid voor zaak- en personenschade verzekerd is.

Voor een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft ZP Zaken een samenwerking met Hiscox. De vakgebieden waarvoor Hiscox een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft zijn: ICT, management consultancy, marketing en communicatie en een beperkte lijst overige beroepen. Voor deze vakgebieden is de dekking specifiek ontwikkeld met daarbij behorende polisvoorwaarden.

De kern van de dekking is contractuele aansprakelijkheid. De aansprakelijkheid die ondernemers hebben omdat ze een overeenkomst aangaan en de daarbij behorende voorwaarden accepteren. Tevens biedt Hiscox dekking voor het overschrijden van termijnen, tenzij de ondernemer op het moment van het afsluiten van het contract wist of behoorde te weten dat men over onvoldoende technische, logistieke of financiële middelen beschikte om de afgesproken verplichtingen na te komen. Ook schending van een geheimhoudings- of privacyplicht en verlies of beschadiging van documenten en elektronische data vallen onder de dekking. Niet onbelangrijk: als een opdrachtgever weigert vanwege een claim het honorarium van een verzekerde te betalen, valt dit ook onder de dekking.

Er bestaat overigens geen verplichting tot het hanteren van de eigen algemene voorwaarden ten opzichte van opdrachtgevers in het kader van de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidspolis. Wij gaan er wel vanuit dat de leveringsvoorwaarden wel zoveel mogelijk gehanteerd worden ten opzichte van opdrachtgevers (en dus een redelijke beperking van de aansprakelijkheid in zich hebben).

Advies is, vanuit verzekeringstechnisch oogpunt, dat men ook altijd dicht bij de inhoud van de eigen algemene voorwaarden blijft, het zonder meer accepteren van bijvoorbeeld de inkoopvoorwaarden van vaak grotere opdrachtgevers is ook een risicoafweging die zorgvuldig moet worden gemaakt (ondernemersrisico).

Hiscox heeft voor de verschillende dekkingen brochures waarin de specifieke dekkingselementen worden uitgelegd.

Het vaststellen van de fout en aansprakelijkheid is vaak lastig. Om deze reden biedt Hiscox een ruime dekking om verzekerden te ondersteunen bij geschillen. De dekking die wij bieden, elke vorm van onzorgvuldigheid en contractbreuk is ruimer dan de over het algemeen in de markt gehanteerde dekking gebaseerd op fouten en aansprakelijkheid. Een schade wordt dan ook eerder in behandeling genomen zonder dat eerst de fout moet worden bewezen.

Bij onze schadebehandeling is het uitgangspunt dekking en niet gelijk op zoek gaan naar uitsluitingen. Dit is de Hiscox claim filosofie. Bij schade bieden wij direct onze toegevoegde waarde want onze schadebehandelaars zijn niet alleen deskundig maar vooral betrokken en zoeken samen met verzekerde naar de beste oplossing! Direct meer informatie over de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Ga naar https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/bav/

Vragen of heb je advies nodig? ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs de mogelijkheid om gebruik te maken van de mantelovereenkomst bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid. Zicht risico- en verzekeringsadviseurs treedt op als adviseur en intermediair in de totstandkoming van verzekeringscontracten in de meest brede zin van het woord. Wil je advies en/of uitleg bij verzekeringen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/verzekeringsadvies/

Uitstellen is kostbaar!

Uitstellen is kostbaar!

Uitstellen is kostbaar!

De mens heeft van nature last van uitstelgedrag. Je belastingaangifte, het repareren van dat raam dat al maanden lekt: morgen is er weer een dag. Uit onderzoek blijkt dat we vooral zaken uitstellen die:

-saai of complex zijn -geld en/of tijd kosten -geen duidelijke opbrengst hebben

En laat dit nu allemaal van toepassing zijn op pensioen. Niet zo vreemd dat we 'pensioen regelen' graag voor ons uitschuiven. Maar je pensioen uitstellen is duur. Peperduur...

Zo duur is uitstellen Wist je dat slechts één jaartje uitstellen - afhankelijk van je leeftijd - tot wel 10 procent (!) minder pensioen kan leiden? En vijf jaar later wel 30 procent. En wacht je tien jaar, dan kan je pensioen maar liefst de helft lager uitpakken. Dat komt door het zogeheten rente-op-rente effect. Een voorbeeld:

Inleggrafiek BrightPensioen

-Bovenstaande grafiek laat zien dat iemand die vanaf zijn 25ste jaarlijks €3.000,- (oftewel: €250,- per maand) inlegt en 6 procent rendement maakt een pot van ongeveer €560.000,- opbouwt. -Begin je vijf jaar later, dan heb je €15.000,- minder ingelegd (het kleine donkerblauwe vakje). Maar je pensioen groeit nog maar tot €405.000,-. Dat is liefst €155.000,- minder! -Als je nog eens vijf jaar wacht kom je nog maar tot €289.000,-. Tien jaar later beginnen scheelt dus bijna de helft aan pensioen...

Het mag duidelijk zijn: op tijd beginnen loont enorm. En te laat beginnen is kostbaar...

Wat kost uitstellen jou? Hoeveel geld één of meer jaren uitstellen jou kost afhankelijk van je leeftijd en inleg. De nieuwe pensioenindicator van BrightPensioen laat zien wat uitstellen voor jou betekent.

Wil je meer weten? Als zelfstandige ben je verantwoordelijk voor je eigen pensioen. Het is niet het eerste waar je aan denkt bij het uitvoeren van je werkzaamheden, maar het is wel belangrijk. Wanneer je je er in gaat verdiepen kom je al snel tot de conclusie dat veel pensioenbedrijven winstmaximalisatie nastreven, wat helaas ten koste gaat van jouw pensioen. Dat kan anders dachten wij en gelukkig denkt BrightPensioen er ook zo over.

BrightPensioen is speciaal voor de mensen die zelf hun pensioen moeten regelen. Het grote verschil bij BrightPensioen is dat zij niet verdienen aan jouw pensioenvermogen maar aan een vaste jaarlijkse vergoeding. Daardoor blijft er voor jou meer over. Meer informatie: https://zpzaken.nl/control/financieel/pensioen/

Flexibele arbeid in kaart gebracht

Flexibele arbeid in kaart gebracht

Flexibele arbeid in kaart gebracht

In het ZP Radio programma HoofdZaken spreken Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen met Wendy Smits, onderzoeker bij het CBS en bijzonder hoogleraar ‘Labour Market Flexibility’ aan de Universiteit Maastricht. In de afgelopen jaren heeft Smits met haar CBS-collega’s nieuwe statistieken ontwikkeld om flexibele arbeid beter in kaart te brengen. ZP Radio gaat met haar in gesprek om niet alleen cijfers, maar ook haar mening boven tafel te halen.

Behoefte aan meer onderzoek Als bijzonder hoogleraar bekleedt Smits een leerstoel met een specifieke opdracht, waarin zij onderwijs geeft en onderzoek doet. De leerstoel, die door het CBS gefinancierd wordt, is voor haar zodoende aanvullend op haar positie bij het CBS. “De achtergrond daarvan is dat wij op het terrein van arbeidsmarkt flexibilisering steeds meer vragen krijgen over de verschillende flex-vormen. Vanuit bijvoorbeeld het Ministerie, de Provincies, de Gemeenten en Media ontstaat de behoefte aan meer verdiepend onderzoek dan wat het CBS doorgaans doet.”

“Er ontstaat vanuit de gebruikerskant steeds meer behoefte naar verdiepend onderzoek op het gebied van flexibele arbeid.” – Wendy Smits, Programmamanager CBS
 

Arbeid en flexibiliteit Volgens resultaten van het CBS is in Nederland het aandeel werkenden met een vaste arbeidsrelatie in 20 jaar flink gedaald. Daarbij wordt een opkomst van werknemers met een flexibele arbeidsrelatie (tijdelijke contracten, uitzend- en oproepkrachten) en een toename in het aandeel zzp’ers geconstateerd. Hoewel dit thema in veel meer landen speelt, is Nederland ten opzichte van Europa redelijk uniek. “Er is heel veel discussie over hoe dit kan. Zaken die vaak worden genoemd zijn technologisering en globalisering. Door toegenomen internationale concurrentie zijn bedrijven genoodzaakt steeds flexibeler het personeelsbestand in te vullen. Daarbij maken ontwikkelingen in de technologie het mogelijk dit te doen. Verder is in Nederland het ontslagrecht vrij strikt. Onderzoek toont aan dat landen waar het ontslagrecht vrij streng is, het aandeel flexwerkers sterker is gegroeid”, aldus Smits.

Financiële en organisatorische (on)afhankelijkheid Het CBS maakt in de onderzoeken onderscheid tussen zelfstandigen (met en zonder personeel) en werknemers (vast & flexibel contract). Zelfstandigen zonder personeel kunnen vervolgens nog verder onderverdeeld worden in het aanbieden van eigen arbeid of een product. Smits: “Dit onderscheid maken wij met het idee dat binnen de groep zelfstandigen zonder personeel, werkenden vallen die werkzaamheden verrichten die ook in loondienst gedaan zouden kunnen worden.” En zo komt ook schijnzelfstandigheid om de hoek kijken. “Wat wij in ons onderzoek hebben gedaan, is bekijken in welke mate zelfstandigen zonder personeel financieel en organisatorisch afhankelijk zijn van één opdrachtgever. Het blijkt dat maar een heel klein deel, namelijk 6%, afhankelijk is op basis van deze twee criteria. Om schijnzelfstandigheid echter helemaal bloot te kunnen leggen, zal verder gekeken moeten worden dan deze criteria.”

“Slechts 6% van de zelfstandigen zijn financieel en organisatorisch afhankelijk van één opdrachtgever.” – Wendy Smits, Programmamanager CBS
 

Van cijfers naar motivatie Over de onderzoeken van Smits wordt veel geschreven, maar zelf artikelen schrijven en redigeren is haar ook niet vreemd. Zo is zij medeauteur voor Het Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken (TvA). Dit is een publicatie die vanuit een sociaal-wetenschappelijke invalshoek aandacht besteedt aan vraagstukken betreffende de arbeidsmarkt, arbeidsorganisatie, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden en sociale zekerheid. Eind 2017 is een themanummer verschenen over zzp’ers, waarbij motieven om te starten en bijbehorende uitkomsten worden belicht. Bijvoorbeeld over de tevredenheid van zzp’ers. Smits: “Uit verschillende onderzoeken van onder andere TNO en het CBS blijkt dat zzp’ers over het algemeen zeer tevreden zijn. Wij zien wel dat zzp’ers die vanuit ‘negatieve’ motieven zijn gestart iets minder tevreden zijn dan degene die vanuit ‘positieve’ motieven zijn gestart.” De tevredenheid komt volgens Smits voort uit bijvoorbeeld het beter kunnen combineren van werk en privé, maar ook vanwege de autonomie.

Het werkgeversperspectief  Onderzoeken leiden in veel gevallen weer tot nieuw onderzoek. Dit geldt ook voor het thema flexibele arbeid. Nu deze data in kaart is gebracht ontstaat de vraag naar de motieven om flexibele arbeid in te zetten. Deze behoefte wordt niet alleen gedragen door het CBS, maar ook vanuit de maatschappij. Smits: “Wij willen de komende tijd vooral kijken naar het werkgeversperspectief op het terrein van flexibele arbeid. Dit is voor ons nog een witte vlek, omdat wij daar maar weinig informatie over hebben.” In het verleden zijn hier wel onderzoeken naar gedaan, maar voornamelijk in specifieke sectoren. De reden dat het onderzoek in deze richting nu vastloopt heeft volgens Smits te maken met de verschillende afdelingen die bij de inzet van flexibele arbeid betrokken zijn. Zo loopt het vervullen van vacatures veelal via de afdeling HR, maar wordt inhuur van flexibele krachten sneller bij Inkoop belegd. Het is daarnaast lastig om deze informatie middels enquêtes boven tafel te krijgen. Benieuwd naar deze ontwikkelingen? Houd de website van het CBS (dossier Flexwerk / dossier ZZP) goed in de gaten!

Beluister de volledige radio-uitzending met Wendy Smits hieronder.

[audio mp3="/wp-content/uploads/sites/14/2018/03/ZP-Radio-HoofdZaken-Wendy-Smits-CBS.mp3"][/audio] Bekijk op de website van ZP Radio ook andere uitzendingen in ZP Radio.
Even voorstellen.. Michel Verheij

Even voorstellen.. Michel Verheij

Even voorstellen.. Michel Verheij

Toen ik mijn loopbaan begon als assistent makelaar in Lisse ontstonden er raakvlakken met financiële dienstverlening. Hypotheken, opstalverzekeringen, maar ook vragen op het gebied van sparen, beleggen en pensioenen trokken mijn aandacht en zo ontstond o.a. de liefde voor dit vak. Dienstverlening in het algemeen is een prachtige werkomgeving, maar financiële ondersteuning in het bijzonder is een steeds groter wordend fenomeen. Deskundig financieel advies binnen een steeds strenger worden toezicht is een uitdaging op zich.

Ik begon mijn eigen makelaarskantoor in Leiden en een aantal jaren daarna kwam er uitbreiding doordat we assurantiën en hypotheken erbij gingen doen. Weer een paar jaar later ben ik gestopt met de makelaarsactiviteiten en heb ik mij gespecialiseerd in bedrijfsverzekeringen, risicomanagement en pensioenen/lijfrente. Dit bedrijf heb ik verder uitgebouwd tot een landelijk werkende organisatie in het midden- en grootbedrijf en werkten we uiteindelijk met 60 mensen aan een prachtige portefeuille, maar wel op provisiebasis.

Omdat ik een beloning op basis van verrichte diensten beter vond passen bij mijn relaties besloot ik begin jaren 2000 mijn bedrijven te verkopen aan het zittende management en ben vanaf die tijd met gelijkgestemden aan de gang gegaan om op feebasis te adviseren en met succes. Een veel betere match met de doelgroep van ondernemers. Dat ook deze activiteiten een vlucht hebben genomen is niet vreemd gezien de enorme groei in het landschap van serieuze zelfstandigen. Zo kwam ik alweer een tijd geleden in contact met Boy Kruiswijk die mij vroeg of ik het volledige dienstenpakket voor ZP Zaken wilde opzetten, daar waar het financiële producten en/of diensten betrof.

We proberen samen met onze businesspartners unieke producten te creëren zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, pensioensparen tegen hele lage kosten, een kosteloze verzekeringscheck, hypotheekadvisering – snel en deskundig, een zorgverzekering, kosteloze juridische ondersteuning, etc., etc. Kijk gerust eens op onze site, je zult verbaasd zijn over het brede aanbod. Schroom ook niet om mij eens te bellen voor ideeën of vragen op andere terreinen. Ik schreef het al…… dienstverlener pur sang en altijd voorop willen lopen met diensten en producten. Ik hoop dat samen met ons team verder te kunnen uitbouwen. Je zult de komend tijd in ieder geval met regelmaat iets van ons horen.

Michel Verheij Commercieel directeur ZP Zaken. michel
Is een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid een modeverschijnsel of een noodzakelijk kwaad?

Is een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid een modeverschijnsel of een noodzakelijk kwaad?

Is een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid een modeverschijnsel of een noodzakelijk kwaad?

Mijn kennismaking met een potentiële opdrachtgever verliep prima, het takenpakket paste als een goed zittende jas en ook de toegewezen verantwoordelijkheden kwamen me niet vreemd voor. Toch was het slot van ons gesprek opmerkelijk te noemen: “Alleen als je een deugdelijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt kunnen we je opdracht honoreren” was de opmerking van mijn gesprekspartner.

Overrompeld door deze opmerking als ik was, verliet ik het kantoorpand en dacht in de trein nog na over de laatste opmerking: waarom een beroepsaansprakelijkheidsverzekering? En waarom zou een opdrachtgever mij de opdracht kunnen weigeren wanneer ik geen deugdelijke aansprakelijkheidsverzekering heb?

Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden en vragen die dagelijks worden gesteld. Wettelijk zijn er namelijk steeds meer mogelijkheden om (vrije)beroepsbeoefenaars aansprakelijk te stellen voor gemaakte fouten. Het aantal claims neemt sterk toe. Dat maakt de BAV-verzekering tot een onmisbare verzekering. Voor de duidelijkheid even een toelichting. Wat is nou precies bedrijfsaansprakelijkheid en wat is beroeps-aansprakelijkheid.

Bedrijfsaansprakelijkheid: De Aansprakelijkheid voor Bedrijven (AVB) dekt schade die aan personen of zaken is toegebracht, mits dit binnen de verzekerde hoedanigheid van het bedrijf gebeurt, en mits het bedrijf daarvoor aansprakelijk is. Dat kan schade zijn die door een in het bedrijf werkzame persoon aan derden wordt toegebracht, maar ook schade die werknemers elkaar onderling toebrengen (materiële schade en letselschade) en schade van werknemers opgelopen tijdens het werk.

Beroepsaansprakelijkheid: De Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) dekt de gevolgen van fouten die iemand maakt bij de uitoefening van zijn beroep. Wettelijk zijn er steeds meer mogelijkheden om (vrije)beroepsbeoefenaars aansprakelijk te stellen voor gemaakte fouten. Het aantal claims neemt sterk toe. Dat maakt de BA-verzekering tot een onmisbare verzekering.

De BAV-verzekering geeft de volgende dekking: • Aansprakelijkheid voor door de opdrachtgever (en meestal ook andere derden) geleden schade, veroorzaakt door nalatigheden, vergissingen, verzuimen, onachtzaamheden en dergelijke van een verzekerde. • De kosten die moeten worden gemaakt wanneer de aansprakelijkheid gerechtelijk moet worden betwist. Zoals verweerkosten, kosten in verband met een tuchtrechtprocedure en/of civielrechtelijke procedure. Let op: Aansprakelijkheid moet echter wel worden aangetoond! Het feit dat je aansprakelijk wordt gehouden voor fouten wil niet zeggen dat je ook aansprakelijk bent. Hier ligt een procedure aan ten grondslag en ook deze verschilt van geval tot geval. De betrokken verzekeraar zal verweer voeren en je bijstaan in de aansprakelijkheidsstelling.

ZP Zaken kent voor diverse disciplines een verzekeringsdekking tegen aantrekkelijke premie en flexibele voorwaarden. Zo kun je de verzekering aan/uit zetten bij wisselende opdrachten en kent de verzekering maand of jaar betaling en niet onbelangrijk… geen eigen risico. Kortom een prima product en op maat gesneden voor zelfstandig professionals. Wil je meer informatie over de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheids-verzekering? Ga naar  https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/bav/

Vragen of heb je advies nodig? ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs de mogelijkheid om gebruik te maken van de mantelovereenkomst beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs treedt op als adviseur en intermediair in de totstandkoming van verzekeringscontracten in de meest brede zin van het woord. Wil je advies en/of uitleg bij verzekeringen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

Je financiën onder controle en toch een optimale cashflow?

 

Inkomsten versus uitgaven: als zzp'er ervaar je dagelijks de dunne scheidslijn tussen deze pijlers onder je bedrijf. Niet altijd even gemakkelijk te managen ook. Zelfs niet als er genoeg facturen uitstaan, want je kosten lopen gewoon door. En als je de vrijheid wilt hebben om - zonder stress - een nieuwe laptop voor je zaak, je online advertentiekosten en je lunch- en parkeerkosten te betalen, is het soms lastig om het overzicht scherp te houden en het juiste evenwicht te vinden tussen wat binnenkomt en wat eruit gaat. Hoe fijn zou het zijn als je daar meer grip op hebt?

Misschien verwacht je de oplossing niet direct uit de hoek van een creditcardmaatschappij. Maar toch hebben ze bij American Express juist heel goed gekeken naar de wensen van zelfstandig ondernemers. De Business Green Card heeft daarom een aantal voordelen die zzp'ers precies datgene bieden wat ze willen: betalingsflexibiliteit in combinatie met een stevige grip op de uitgaven. Zo krijg je elke maand een handig overzicht van alle uitgaven met de kaart. Tegelijkertijd heb je extra bestedingsruimte door een van de handigste voordelen van de Business Green Card: de mogelijkheid om aankopen pas na 50 dagen te betalen. Deze uitgestelde betaling geeft je soms net de extra financiële armslag die je bedrijf nodig heeft, bijvoorbeeld als je klanten wat later dan anders hun openstaande facturen betalen. Je kan zelf de maandelijkse afsluitdatum kiezen en betaalt je rekening in één keer aan het einde van de maandelijkse periode. Ook fijn: er geldt geen vooraf vastgestelde bestedingsruimte. Je limiet wordt bepaald door je persoonlijke profiel, lidmaatschapsduur en uitgavenpatroon. Een grote uitgave doen? Neem dan contact op met de American Express Ledenservice en zij bekijken meteen wat je mogelijkheden zijn. Zo is jouw bestedingsruimte altijd persoonlijk en op maat.

Vragen of heb je advies nodig?

ZP Zaken biedt je als zelfstandig professional, onder het label ZP Control, hulp en advies van de beste financiële experts. Zoals American Express, wereldwijde dienstverlener op het gebied van betaalgemak voor ondernemers. Wil je weten hoe je, als ondernemer, je financiën in check houdt en toch je cashflow optimaal kunt managen? Ga dan naar https://zpzaken.nl/control/financieel/american-express/