Nieuws

Persbericht – Tarief hoogopgeleide zzp’er piekt op 56-jarige leeftijd

Persbericht – Tarief hoogopgeleide zzp’er piekt op 56-jarige leeftijd

TARIEF HOOGOPGELEIDE ZZP’ER PIEKT OP 56-JARIGE LEEFTIJD

Nieuwe monitor ZP Facts signaleert trends in markt van zelfstandig professionals

Hoofddorp, 29 januari 2015 – De uurtarieven van zelfstandig professionals, in de markt doorgaans zzp’er genoemd, zijn het hoogst op 56-jarige leeftijd. Dit is één van de conclusies uit ZP Facts, de nieuwe marktmonitor voor zelfstandig professionals.

Het aantal zzp’ers neemt al jaren sterk toe. Een meerderheid hiervan is vak- en ambachtsmensen, een derde van de zelfstandigen is hoogopgeleide ‘kenniswerker’. Rick Kruiswijk, directeur van HeadFirst, initiatiefnemer van ZP Facts: “Wij noemen deze groep kenniswerkers Zelfstandig Professionals, ofwel ZP’ers. En ook dit aantal groeit sterk.” Speciaal voor deze zelfstandigen is er vanaf nu een nieuwe marktmonitor: ZP Facts.

Ervaring heeft waarde
Naarmate professionals ouder worden, wensen zij meer te verdienen. Tot ongeveer 56 jaar is een stijging zichtbaar. Na die leeftijd dalen de tarieven geleidelijk. De daadwerkelijk betaalde tarieven zijn grotendeels in lijn met deze gewenste tarieven. Mannen wensen gemiddeld een uurtarief dat 6 euro hoger is dan dat van vrouwen. Deze conclusies zijn getrokken op basis van jarenlang door HeadFirst opgebouwde data. De bij HeadFirst ingeschreven zelfstandig professionals, meer dan tienduizend, geven online een indicatie van het uurtarief waarvoor zij hun diensten wensen te verhuren aan opdrachtgevers. Dit is vergeleken met daadwerkelijk betaalde uurtarieven op basis van meer dan vijfduizend contracten.

Samenwerking Universiteit van Tilburg
Kruiswijk: “Big data omzetten in een betrouwbare monitor van de markt van Zelfstandig Professionals – wat ZP Facts is – is niet gemakkelijk. Daarom hebben we de samenwerking met de Universiteit van Tilburg gezocht.” Alle cijfers en bevindingen in het rapport zijn getoetst en gevalideerd door wetenschappers van deze universiteit. Duizenden profielen van professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd. Hiermee biedt ZP Facts een unieke kijk op de markt, die veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews.

ZP Facts verschijnt elk kwartaal
ZP Facts gaat elk kwartaal verschijnen. Kruiswijk: “In elk rapport lichten we, naast een vaste basis over bijvoorbeeld het aanbod van opdrachten en ontwikkeling in uurtarieven, een specifiek onderwerp uit.” Kruiswijk vervolgt: “HeadFirst strijdt al jaren voor meer inzicht en transparantie in de ZP-markt. ZP Facts brengt dit naar de volgende dimensie.”
U kunt hier het volledige eerste rapport downloaden.

Bijgaand treft u een infographic aan die een aantal van de bevindingen uit ZP Facts illustreert. U kunt de infographic hier downloaden.

——–

Over HeadFirst
De onafhankelijk kennisbemiddelaar HeadFirst is vanaf begin jaren negentig een bepalende partij die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. Het zet per werkdag gemiddeld 2.000 professionals rechtstreeks aan het werk bij opdrachtgevers verspreid over alle branches in Nederland. De organisatie verzorgt het complete selectieproces van externe professionals, dekt daarbij alle risico’s af en draagt zorg voor een vlekkeloze administratieve afhandeling. Daarnaast biedt het een breed palet aan opleidingen, motivatieprogramma’s en kortingsregelingen voor aangesloten zelfstandig professionals en leveranciers. De decennia lange ervaring van HeadFirst met het op efficiënte wijze verzorgen van externe inhuur, heeft het gemaakt tot de marktleider die het nu is.

Over de Universiteit van Tilburg
De Universiteit van Tilburg draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dat doen ze vooral door het ontwikkelen en overdragen van kennis en het samenbrengen van mensen uit verschillende vakgebieden en organisaties. De universiteit nodigt bedrijven, overheden en burgers uit gezamenlijk te werken aan nieuwe inzichten en waardevolle antwoorden voor de maatschappij. Die innovatie wordt gevonden door te onderzoeken, te leren en te begrijpen: Understanding Society.

Dit persbericht is ook online te vinden.

Meer informatie voor de pers: Lubbers & De Jong
Margreet Poolman
T 020 4210565

E margreet@l-dj.nl

Radioprogramma voor zzp’’ers gaat derde seizoen in

Radioprogramma voor zzp’’ers gaat derde seizoen in

Radioprogramma voor zzp’’ers gaat derde seizoen in

Hoofddorp, 28 november 2014 – ZPRadio, het online radioprogramma speciaal voor zzp’ers, staat aan de vooravond van zijn derde jaargang. Met een aangepast prime time uitzendtijdstip op online radiostation Werken.FM en een vernieuwde studio, is ZPRadio klaar voor een nieuw seizoen vol interessante gasten. Zo is ondernemer Hans Biesheuvel te gast in de uitzending op 4 december om 16:00 uur.

zp_radio

ZP Radio is een online radioprogramma voor zzp’ers, een term die HeadFirst, initiatiefnemer van het programma, bij voorkeur vermijdt. Boy Kruiswijk, één van de presentatoren van het programma: “We noemen hen zelfstandig professionals. De term ‘zelfstandige zonder personeel’ is achterhaald. Vandaar ook de naam ZP Radio.”

Het radioprogramma is ontstaan in 2012 met als doel de inmiddels meer dan 1 miljoen zelfstandig professionals in Nederland op een vernieuwende wijze te informeren over onderwerpen die voor hen relevant zijn. Praktische onderwerpen als opdrachten verwerven, netwerken, administreren en belastingzaken komen aan bod. Geregeld nemen ook gasten plaats achter de microfoon voor een inspirerend gesprek over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, worden relevante nieuwe producten en initiatieven belicht en wordt verslag gedaan van grote zp-evenementen.

Nieuw seizoen
Veel gasten van naam hebben de studio inmiddels met een bezoek vereerd, waaronder kamerlid Mei Li Vos, professor Jan Rotmans en visionair Menno Lanting. In seizoen drie gaat ZP Radio door op deze ingeslagen weg. De komende weken komt een aantal ‘grote namen’ naar de studio. Zo is aanstaande donderdag 4 december ondernemer en oprichter van ONL voor Ondernemers Hans Biesheuvel te gast. Onderwerpen die aan bod komen, zijn: welke ontwikkelingen ziet Biesheuvel op de Nederlandse arbeidsmarkt? Hoe kijkt hij aan tegen de zzp-aanpak van politiek Den Haag? De week erna komt Ronald Willemsen van InShared, een opdrachtgever voor zp’ers, zijn verhaal doen. “De focus voor het nieuwe seizoen is hiermee direct duidelijk: opdrachtgevers aan het woord laten”, licht presentator Paul van Leeuwen toe. “Hoe gaan ze om met de flexibilisering van de arbeidsmarkt? Op welke manier maken ze gebruik van externe specialisten? Hoe huren ze die in? Hiermee delen we kennis met onze zp-achterban. Organisaties kunnen zichzelf daarnaast presenteren als goed opdrachtgever.”

Elke donderdag 16:00
ZP Radio is per 4 december iedere week op donderdagmiddag van 16:00 tot 17:00 uur online te beluisteren. Daarnaast wordt ZP Radio voortaan herhaald op maandag van 14:00 tot 15:00 uur. Voor zelfstandig professionals die niet in de gelegenheid zijn de uitzending live te beluisteren, bestaat de mogelijkheid de uitzending als podcast terug te luisteren op ZPRadio.nl of Werken.FM.

——–

Over HeadFirst
De onafhankelijk kennisbemiddelaar HeadFirst is vanaf begin jaren negentig een bepalende partij die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. Het zet per werkdag gemiddeld 2.000 professionals rechtstreeks aan het werk bij opdrachtgevers verspreid over alle branches in Nederland. De organisatie verzorgt het complete selectieproces van externe professionals, dekt daarbij alle risico’s af en draagt zorg voor een vlekkeloze administratieve afhandeling. Daarnaast biedt het een breed palet aan opleidingen, motivatieprogramma’s en kortingsregelingen voor aangesloten zelfstandig professionals en leveranciers. De decennia lange ervaring van HeadFirst met het op efficiënte wijze verzorgen van externe inhuur, heeft het gemaakt tot de marktleider die het nu is. HeadFirst Select is de online tool van de kennisbemiddelaar, die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt direct met elkaar in contact brengt. Voor meer informatie zie www.HeadFirst.nl, Twitter, LinkedIn en Facebook.

Over Werken.FM
Werken.FM is ruim 3 jaar het enige online radiostation dat zich geheel richt op de arbeidsmarkt in de breedste zin van het woord. Daarmee zijn ze een belangrijk platform voor ondernemers, werkgevers, werkenden en werkzoekenden. Werken.FM zendt 24/7 uit. Van 9.00 tot 17.00 uur met diverse (thema) programma’s over de arbeidsmarkt. Politici (landelijk en lokaal), werkgevers, ondernemers, intermediairs en werkzoekenden zijn dagelijks te gast in een van de programma’s van Werken.FM om iets te vertellen over hun werk, carrière, organisatie of zoektocht naar werk. Diverse themaprogramma’s over onder andere werken in transport, sociale zekerheid, flexwerk, HRM en ZZP worden dagelijks uitgezonden. Daarnaast maakt Werken.FM gebruik van de unieke mix van radio, video, social media en e-coaching in hun methodiek “Broadcast Your Talent” om werkzoekenden zich op een andere manier te profileren op de arbeidsmarkt en daarmee een andere manier van solliciteren aan te leren.

Meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Margreet Poolman
T 020 4210565
E margreet@l-dj.nl

Persbericht – Tarief hoogopgeleide zzp’er piekt op 56-jarige leeftijd

Persbericht – Tarief hoogopgeleide zzp’er piekt op 56-jarige leeftijd

TARIEF HOOGOPGELEIDE ZZP’ER PIEKT OP 56-JARIGE LEEFTIJD

Nieuwe monitor ZP Facts signaleert trends in markt van zelfstandig professionals

Hoofddorp, 29 januari 2015 – De uurtarieven van zelfstandig professionals, in de markt doorgaans zzp’er genoemd, zijn het hoogst op 56-jarige leeftijd. Dit is één van de conclusies uit ZP Facts, de nieuwe marktmonitor voor zelfstandig professionals.

Het aantal zzp’ers neemt al jaren sterk toe. Een meerderheid hiervan is vak- en ambachtsmensen, een derde van de zelfstandigen is hoogopgeleide ‘kenniswerker’. Rick Kruiswijk, directeur van HeadFirst, initiatiefnemer van ZP Facts: “Wij noemen deze groep kenniswerkers Zelfstandig Professionals, ofwel ZP’ers. En ook dit aantal groeit sterk.” Speciaal voor deze zelfstandigen is er vanaf nu een nieuwe marktmonitor: ZP Facts.

Ervaring heeft waarde
Naarmate professionals ouder worden, wensen zij meer te verdienen. Tot ongeveer 56 jaar is een stijging zichtbaar. Na die leeftijd dalen de tarieven geleidelijk. De daadwerkelijk betaalde tarieven zijn grotendeels in lijn met deze gewenste tarieven. Mannen wensen gemiddeld een uurtarief dat 6 euro hoger is dan dat van vrouwen. Deze conclusies zijn getrokken op basis van jarenlang door HeadFirst opgebouwde data. De bij HeadFirst ingeschreven zelfstandig professionals, meer dan tienduizend, geven online een indicatie van het uurtarief waarvoor zij hun diensten wensen te verhuren aan opdrachtgevers. Dit is vergeleken met daadwerkelijk betaalde uurtarieven op basis van meer dan vijfduizend contracten.

Samenwerking Universiteit van Tilburg
Kruiswijk: “Big data omzetten in een betrouwbare monitor van de markt van Zelfstandig Professionals – wat ZP Facts is – is niet gemakkelijk. Daarom hebben we de samenwerking met de Universiteit van Tilburg gezocht.” Alle cijfers en bevindingen in het rapport zijn getoetst en gevalideerd door wetenschappers van deze universiteit. Duizenden profielen van professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd. Hiermee biedt ZP Facts een unieke kijk op de markt, die veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews.

ZP Facts verschijnt elk kwartaal
ZP Facts gaat elk kwartaal verschijnen. Kruiswijk: “In elk rapport lichten we, naast een vaste basis over bijvoorbeeld het aanbod van opdrachten en ontwikkeling in uurtarieven, een specifiek onderwerp uit.” Kruiswijk vervolgt: “HeadFirst strijdt al jaren voor meer inzicht en transparantie in de ZP-markt. ZP Facts brengt dit naar de volgende dimensie.”
U kunt hier het volledige eerste rapport downloaden.

Bijgaand treft u een infographic aan die een aantal van de bevindingen uit ZP Facts illustreert. U kunt de infographic hier downloaden.

——–

Over HeadFirst
De onafhankelijk kennisbemiddelaar HeadFirst is vanaf begin jaren negentig een bepalende partij die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. Het zet per werkdag gemiddeld 2.000 professionals rechtstreeks aan het werk bij opdrachtgevers verspreid over alle branches in Nederland. De organisatie verzorgt het complete selectieproces van externe professionals, dekt daarbij alle risico’s af en draagt zorg voor een vlekkeloze administratieve afhandeling. Daarnaast biedt het een breed palet aan opleidingen, motivatieprogramma’s en kortingsregelingen voor aangesloten zelfstandig professionals en leveranciers. De decennia lange ervaring van HeadFirst met het op efficiënte wijze verzorgen van externe inhuur, heeft het gemaakt tot de marktleider die het nu is.

Over de Universiteit van Tilburg
De Universiteit van Tilburg draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dat doen ze vooral door het ontwikkelen en overdragen van kennis en het samenbrengen van mensen uit verschillende vakgebieden en organisaties. De universiteit nodigt bedrijven, overheden en burgers uit gezamenlijk te werken aan nieuwe inzichten en waardevolle antwoorden voor de maatschappij. Die innovatie wordt gevonden door te onderzoeken, te leren en te begrijpen: Understanding Society.

Dit persbericht is ook online te vinden.

Meer informatie voor de pers: Lubbers & De Jong
Margreet Poolman
T 020 4210565

E margreet@l-dj.nl