Nieuws

Je risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Je risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Geen één ondernemer, en daarmee onderneming, is gelijk. Iedereen werkt op zijn of haar eigen manier en heeft daarbij wellicht nog wat aanvullende activiteiten. Daarnaast verschilt de branche waarin je actief bent natuurlijk ook. Dit maakt het als ondernemer leuk. Maar maakt het ook lastig om in te schatten welke risico’s je loopt.  Het is daarom belangrijk dat je je zaken goed geregeld hebt. Denk hierbij aan het kiezen van een rechtsvorm, bankrekening, administratie, verzekeringen, etc. Dit wordt voor veel ondernemers gezien als de randzaken van het ondernemen. Tevens sta je er alleen voor. Althans niemand anders pakt dit voor je op. Zoek daarom goede partijen die je hierbij kunnen helpen.

Een risicoscan kan hiervoor de oplossing zijn. De scan toont je in enkele minuten precies welke risico’s je als ondernemer loopt en hoe je die af kan dekken middels bepaalde verzekeringen. Op die manier hoef je niet zelf verschillende websites van verzekeraars of intermediairs af te struinen om deze informatie te vergaren. Nee, in enkele minuten heb je dit inzichtelijk.

Vervolgens kan je ervoor kiezen om deze verzekeringen met of zonder (execution only) advies af te sluiten. Bij zakelijk schadeverzekeringen betaal je niet extra voor dit advies. Dus kan een beetje hulp/advies hierbij zeker geen kwaad.

Kortom de risicoscan:
– Je ziet snel welke risico’s je loopt.
– Hoe je die af kan dekken, middels welke verzekeringen.
– Biedt onafhankelijk advies.
– Je kunt direct een offerte aanvragen.
– Geeft je een vergelijking bij verschillende verzekeraars

Waarom is het belangrijk om de risico’s voor jouw onderneming in kaart te brengen?
Je hoopt dat het je niet overkomt, maar het kan voorkomen dat je een ongeluk veroorzaakt of een fout maakt tijdens je werk en hierbij iemand letsel en/of financiële schade loopt. Dit is slechts één voorbeeld, maar dat kan verschillen per ondernemer/onderneming.

Elke ondernemer is weer anders en doet andere activiteiten. Het is dan prettig om vooraf te weten welke risico’s je loopt, zodat je hier (preventie)maatregelen voor kan treffen, zoals je voorwaarden hierop aanpassen en verzekeringen afsluiten die dit risico dekken. Zodat je geen financiële schade lijdt aan een ongedekt risico.

Je hebt al je verzekeringen afgesloten, is de risicoscan dan nog steeds nuttig?
Het is verstandig om zo’n 1 keer per jaar te bekijken of je huidige activiteiten nog overeenkomen met je afgesloten verzekeringen. Wellicht ben je meer omzet gaan maken of andere activiteiten uit gaan voeren. In beide gevallen is het belangrijk dat je dit doorgeeft aan je verzekeraar.  De risicoscan toont je in ieder geval welke risico’s je loopt. Op die manier kom je er wellicht achter dat je bepaalde (nieuwe) risico’s nog niet afgedekt hebt.

Ook is het mogelijk dat Verzekeringen24, partner van ZP Zaken, je huidige verzekeringen controleert om te bepalen of deze (nog) goed aansluiten bij je activiteiten en deze wellicht tegen een lagere premie verzekerd kunnen worden.

Heb je vragen of wil je de risicoscan doen?
ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Verzekeringen24 de mogelijkheid om gebruik te maken van een gratis risicoscan. Meer informatie over deze risicoscan of het starten van deze scan kan via https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/risicoscan/

Profiteer van deze aftrekposten als ZP’er

Profiteer van deze aftrekposten als ZP’er

Profiteer van deze aftrekposten als ZP’er

Als zelfstandig professional kun je profiteren van allerlei fiscale aftrekposten. Deze heeft de overheid gecreëerd om ondernemers een steuntje in de rug te geven. Dat kan jou veel schelen in de belasting die je moet betalen. Wij zetten een aantal aftrekposten voor je op een rij zodat jij kunt zien of ook jij hier ook gebruik van kunt maken.

Aftrekpost 1: de zelfstandigenaftrek
De bekendste aftrekpost is de zelfstandigenaftrek. Als zelfstandig professional mag je hier jaarlijks gebruik van maken en bedraagt dit jaar € 7.280. Om er gebruik van te kunnen maken moet je wel aan het urencriterium voldoen en bij het begin van het kalenderjaar de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt. Ook moet je minimaal 50% van je arbeidstijd aan je onderneming besteden.

Daarnaast mag deze aftrekpost in principe niet meer bedragen dan de winst van je bedrijf, tenzij je recht hebt op startersaftrek. Is je winst te laag om de zelfstandigenaftrek geheel toe te passen, dan loont het om het overgebleven bedrag te verrekenen in de komende negen jaar. Dat kan natuurlijk wel alleen als je winst in die jaren wel hoger is dan het bedrag van de zelfstandigenaftrek.

Aftrekpost 2: de startersaftrek
Was jij in één of meer van de vijf voorgaande kalenderjaren geen zelfstandig professional, en heb je in die periode niet meer dan twee keer de zelfstandigenaftrek toegepast? Dan heb je recht op de startersaftek. De zelfstandigenaftrek wordt dan verhoogd met nog eens € 2.123. Deze aftrekpost mag je maximaal drie keer indienen in de eerste vijf jaar dat je zelfstandig professional bent.

Aftrekpost 3: Fiscale oudedagsreserve (FOR)
De FOR houdt in dat je als ZP’er fiscaal gunstig geld opzij kunt zetten voor je oude dag. Over dit apart gehouden bedrag hoef je voorlopig geen belasting te betalen. Dit geldt alleen als je dit geld ook daadwerkelijk voor je oude dag zult gebruiken. Je hebt daarnaast alleen recht op de FOR als je aan het begin van het kalenderjaar nog geen 65 bent en als je exact 9,8% van je winst opzij zet (met een maximum van € 8.946).

Aftrekpost 4: meewerkaftrek
Werkt jouw fiscaal partner mee in de onderneming en krijgt hij of zij hier weinig tot geen vergoeding voor, dan kun je in aanmerking komen voor de meewerkaftrek. Voorwaarde hiervoor is dat je partner minimaal 525 uur in de onderneming werkt en hier minder dan € 5.000 voor ontvangt. Hoe hoog de aftrekpost precies uitvalt, wordt bepaald door het aantal uren dat je partner heeft meegewerkt.

Aftrekpost 5: de stakingsaftrek
Als jij op een gegeven moment wilt stoppen met je bedrijf, mag je € 3.630 extra aftrekken van je fiscale winst. Dit mag overigens slechts eenmaal in je leven.

Aftrekpost 6: de MKB-winstvrijstelling
De MKB-winstvrijstelling is van toepassing op alle ondernemers voor de inkomstenbelasting die winst maken uit hun onderneming. Het houdt in dat je over 14 % van je winst geen belasting hoeft te betalen. Dit is wel de winst ná aftrek van andere posten, zoals de zelfstandigenaftrek.

Het aantal gewerkte uren maakt voor deze aftrekpost overigens niet uit.

Aftrekpost 7: investeringsaftrekposten
Als je investeert in bedrijfsmiddelen, kun je in soms een deel van je geïnvesteerde bedrag van de winst uit onderneming aftrekken. Het bedrag dat je investeert moet dan wel tussen de € 2.301 en € 312.176 liggen. Voor sommige investeringen heb je geen recht op investeringsaftrek. Welke dat zijn kun je checken bij de Belastingdienst.

Aftrekpost 8: de energie- investeringsaftrek (EIA)
Investeer je in energiebesparende bedrijfsmiddelen die voorkomen op de Energielijst van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland? Dan kom je in aanmerking voor EIA. Je mag dan 55,5% van de fiscale winst aftrekken.

Aftrekpost 9: milieu–investeringsaftrek (MIA)
De MIA is een subsidie voor ondernemers om de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen te stimuleren. Het investeringsbedrag moet minimaal € 2.500 per bedrijfsmiddel bedragen en in totaal kun je niet meer dan € 25 miljoen aan investeringen aftrekken. Welke bedrijfsmiddelen hiervoor in aanmerking komen, kun je lezen op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Soms kun je met dezelfde bedrijfsmiddelen in aanmerking komen voor zowel de EIA als de MIA. Zoek dan uit welke aftrekpost voor jou het meest rendabel is, want je kunt ze niet beide op één bedrijfsmiddel toepassen.

Aftrekpost 10: diverse zakelijke kosten
Tot slot kun je ook diverse zakelijke kosten aftrekken van je winst uit onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van de zakelijke rekening. Ook al is de zakelijke rekening van Knab al erg voordelig, het is toch prettig om ook die kosten als aftrekpost in te kunnen dienen. Dit artikel is geschreven door Knab.

Benieuwd hoe jij nog meer geld kunt besparen? 
Met het Financieel Plan van Knab breng jij online je complete financiële situatie in kaart. Ook ontvang je gepersonaliseerde tips waarmee je onmogelijk nog geld laat liggen. Het eerste jaar is helemaal vrijblijvend! Kijk voor informatie ook op https://zpzaken.nl/control/financieel/financiele-analyse/

Dit artikel is geschreven door Knab.

Vacature: marketing & communicatie

Vacature: marketing & communicatie

Vacature: marketing & communicatie

ZP Zaken is een organisatie die zich richt op het aangenamer, eenvoudiger en zorgelozer maken van het bestaan van de zzp’er. Door ZP Zaken wordt deze doelgroep liever de Zelfstandig Professional (ZP’er) genoemd. ZP Zaken richt zich op deze ZP’ers met verschillende labels (ZP Academy, ZP Control, ZP Facts, ZP Golf, ZP Radio), waarbij ieder label een eigen expertise vertegenwoordigd. De producten en diensten gaan van aansprakelijkheidsverzekeringen tot aan pensioenoplossingen, van informatieve whitepapers tot aan opleidingen en trainingen en ZP Zaken heeft zelfs een eigen radiostation. Alle labels zijn er op gericht de ZP’ers te voorzien in de verschillende facetten van het ondernemerschap of de informatie te bieden die daarvoor nodig is.

Wat houdt het werk in?
ZP Zaken zoekt per direct een marketing en communicatie specialist, die helpt om ons mooie bedrijf goed op de kaart te zetten in Nederland. Je bent een bevlogen energiek persoon die hands-on zelfstandig campagnes opzet via de diverse kanalen. Twitter, linkedin, google etc. Daarnaast ontwikkelen wij één keer per kwartaal ZP Facts een medium die in de huidige digitale tijd nog steeds in print uitkomt. Binnen dit team willen wij meer de combinatie zoeken tussen offline en online.

Wat zijn de verantwoordelijkheden?
– Marketing en communicatie
– Opzetten campagnes
– Opzetten rapportage structuur
– Meten en rapporteren

Wat bieden wij jou?
– Een prima salaris
– Een gezellig team
– Uitdagende functie met ruimte voor eigen initiatief
– Een 40-urige werkweek

Deze functie vereist van jou?
– HBO werk- en denkniveau
– Communicatief vaardig
– Specialist op het gebied van marketing en communicatie
– Affiniteit met ZZP’ers in Nederland of de wil deze markt te onderzoeken en je eigen te maken
– Aantoonbare ervaring met WordPress
– Aantoonbare ervaring met SEO & SEA
– Google Analytics

En ben jij dit?
– Teamspeler
– Leergierig
– Zelfstandig
– Geen 9 tot 5 mentaliteit

Mail dan jouw sollicitatiebrief voorzien van CV naar boy.kruiswijk@zpzaken.nl. Wil je meer weten over ZP Zaken en haar labels? Kijk op www.zpzaken.nl

Presenteer jezelf als expert

Presenteer jezelf als expert

Presenteer jezelf als expert

Ooit gehoord van YouTube Channel Management? Wil je hier als organisatie of Zelfstandig Professional iets mee maar geen idee waar je moet beginnen? Schakel dan zeker Britt van Smeerdijk in. Met haar bedrijf Booming Productions heeft zij grote namen als Heineken, Makro en NOC*NSF al aan zich weten te binden én is zij benoemd tot Freelancer Of The Year 2018. Deze week was de winnares te gast in het ZP Radio programma Hoofdzaken om te vertellen over het belang van een videostrategie. Als kers op de taart hebben Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen tips bij haar losgepeuterd voor het gebruik van video als ondernemer.

Freelancer of the Year
De Freelancer of the Year Awards (FOTY Awards) is een jaarlijkse verkiezing voor de beste zzp’er van Nederland. Van Smeerdijk: “Ruim tienduizend zzp’ers gingen met elkaar de strijd aan voor deze felbegeerde prijs. Iedereen heeft online referenties aangeleverd, waarna een tienkoppige jury honderd finalisten heeft geselecteerd. Nadat ik mijn bedrijf voor de camera had gepresenteerd, kwam ik totaal onverwacht als winnaar uit de bus.” Ondanks dat Booming Productions al flink in de lift zat, opent de award vele deuren. “Doordat ik deze titel heb gekregen, word ik meer serieus genomen en mag ik sneller op gesprek komen”, aldus van Smeerdijk.

“Mijn voordeel is dat bedrijven vaak niet weten wat zij met video aan moeten en al helemaal niet met YouTube.”
Britt van Smeerdijk, YouTube Channel Manager Booming Productions

 

YouTube Channel Management
Volgens van Smeerdijk gaat een videostrategie veel verder dan alleen een bedrijfsvideo laten maken. “Video is overal, wat het een goed medium maakt om een boodschap over te brengen. Toch is video vaak nog onbekend terrein. Vooral YouTube, wat net als Facebook en Instagram een social media kanaal is maar dan met hoofdcontent video. Dit wordt eigenlijk niet zo gezien, waardoor er te weinig aandacht gaat naar een YouTube-pagina. Nu wordt het platform vooral gebruikt om video’s te uploaden en vervolgens te embedden op onder andere Facebook.”

“Door de toename van kwalitatieve content, is YouTube niet meer alleen een kanaal voor jongeren. Deze verschuiving heeft zich eerder ook voorgedaan bij Facebook.”
Britt van Smeerdijk, YouTube Channel Manager Booming Productions

 

Zet niet lukraak iets online
Van Smeerdijk adviseert goed na te denken over de strategie: “Wat wil je communiceren, wat voor content wil je maken en wat wil je daarmee bereiken? Haak ook vroeg in het proces al een creatieveling aan, zodat je tot echt out-of-the-box ideeën komt. Creativiteit is het belangrijkst om je video naar een hoger niveau te tillen.” Op de vraag hoelang video’s moeten zijn, antwoord zij: “De lengte is afhankelijk van het medium maar uiteindelijk draait het om hoe interessant jouw video is en hoelang jij een kijker kunt boeien. Ondanks dat mensen sneller afgeleid zijn, maken vloggers ook succesvolle video’s van een half uur”, aldus van Smeerdijk

“Met video positioneer ik mijzelf als expert op het gebied van online video content.”
Britt van Smeerdijk, YouTube Channel Manager Booming Productions

 

Hoe kan een ZP’er hiervan profiteren?
Video is een hele goede manier om jezelf als Zelfstandig Professional te presenteren en te laten zien dat jij expert bent op een bepaald gebied. “Ga hier als Zelfstandig Professional mee aan de slag door drie type content aan te houden. Krijg eerst bezoekers naar je website door video’s te maken die een kijkje in de keuken geeft of die antwoord geeft op veelgestelde vragen. Vervolgens stap je over op het binden van publiek door webseries te maken, waarin je een specifiek thema toelicht. Als laatste troef heb je nog ‘hero content’ – ook wel de paradepaardjes genoemd – die ongeveer twee keer per jaar gemaakt worden voor bijvoorbeeld een campagne”, legt van Smeerdijk uit. Als afsluiter geeft zij mee: “Blijf vooral jezelf om serieus genomen te worden!”

Beluister de volledige radio-uitzending met Britt van Smeerdijk hieronder.

ZP Radio is jouw update over ondernemerschap! Binnenkort starten de 24/7 uitzendingen. Je kunt op onze website terecht voor ons rijke archief met podcasts. Kijk op www.zpzaken.nl/radio

Aanmanen? Dit zijn de regels

Aanmanen? Dit zijn de regels

Aanmanen? Dit zijn de regels

Het is vaak geen onwil als consumenten of ondernemers niet betalen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Er kunnen verschillende redenen voor zijn. Soms wordt er per ongeluk een rekening niet betaald, soms zit het financieel even tegen en soms betaalt men niet vanwege een conflict. Maar het is natuurlijk wel lastig als je facturen niet of niet op tijd worden betaald. Ik merk dat ondernemers vaak twijfelen wanneer ze in actie komen en niet goed weten wat de regels zijn als ze een factuur gaan innen.

Blijvend contact
Wat ik belangrijk vind en wat ik ondernemers altijd meegeef: blijf vooral contact houden met je klant of relatie. Het werkt natuurlijk niet in je voordeel als je direct een aanmaning verstuurt en meteen incassokosten erbovenop doet. Dat draagt niet bij aan een goede relatie en die relatie wil je natuurlijk wel goed houden voor de toekomst. Daarom adviseer ik om altijd eerst een herinneringsbrief te sturen met het verzoek om een openstaande rekening te betalen en even een telefoontje te plegen. Dan kun je meteen informeren naar de oorzaak van het niet betalen van de factuur en eventuele problemen achterhalen en die samen oplossen.

WIK-brief
Betaalt je klant of relatie jouw factuur niet? Dan ben je verplicht om nog één schriftelijke aanmaning te sturen: de zogenoemde WIK-brief. Tenminste als je relatie een particulier is.  Dit moet volgens de Wet incassokosten (WIK). De WIK regelt niet alleen de hoogte van de incassokosten maar verplicht ondernemers ook om een kosteloze aanmaning te sturen aan particulieren als zij te laat zijn met betalen. Er mogen dus niet direct incassokosten worden opgelegd als er niet voor de uiterste betaaltermijn is betaald. De bedoeling hiervan is met name de particulier te beschermen die per ongeluk iets is vergeten te betalen. Dat kan iedereen wel eens gebeuren toch?

Richtlijnen voor aanmaningen
De WIK-brief moet voldoen aan een aantal richtlijnen:
– Je klant moet na ontvangst van de brief 15 dagen de tijd krijgen om alsnog kosteloos te betalen.
– Je moet exact vermelden welk bedrag aan incassokosten in rekening gebracht wordt als je klant niet betaalt.
– Reken je minder dan de maximale incassovergoeding volgens de Wet Incassokosten? Vermeld dan wel de wettelijk toegestane maximum incassokosten.
– Als je een derde inschakelt om de vordering voor je te innen en je bent niet btw-plichtig? Dan moet je aangeven dat je de btw niet kan verrekenen en de incassokosten daarom met het btw-percentage hebt verhoogd.

15-dagen termijn
De ‘15 dagen termijn’ gaat in op de dag nadat de brief bij jouw klant of relatie is bezorgd. Voor de verzending van de brief wordt ook een dag gerekend. Concreet betekent dit dat de wettelijke ‘15 dagen termijn’ pas twee dagen ná dagtekening van de aanmaning begint.

Anja Bartelen, supervisor MKB DAS Incasso Rotterdam

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

NK Golf voor ZP’ers 2018

NK Golf voor ZP’ers 2018

NK Golf voor ZP’ers 2018

Het vierde officiële NK Golf voor ZP’ers komt er weer aan! Na drie succesvolle, maar bovenal gezellige golftoernooien speciaal voor zelfstandig ondernemers, is het alweer tijd voor de vierde editie. Dit jaar gaan we op vrijdag 21 september 2018 terug naar waar het allemaal begon: BurgGolf De Haverleij. Het NK Golf voor ZP’ers wordt georganiseerd door ZP Golf, een label van ZP Zaken.

De afgelopen jaren was het toernooi met 70 deelnemers vol en ook dit jaar belooft het een mooi toernooi te worden. De eerste aanmeldingen stromen inmiddels binnen. Deze golfdag is een uitstekende gelegenheid om tijdens het golfen collega ZP’ers te ontmoeten. Klik hier voor de sfeerimpressie NK Golf van vorig jaar.

Datum, locatie & programma
Datum: 21 september 2018
Locatie: BurgGolf De Haverleij (‘s-Hertogenbosch)
Kosten: €50,- excl. BTW (complete verzorging: incl. lunch, snacks en barbecue)*
Programma:
11:00 – 11:45: Ontvangst en opening
11:45 – 12:15: Vernieuwde show Mark Reynolds
12:30 – 17:30: 18 holes shotgun wedstrijd
17:30 – 21:00: Prijsuitreiking en barbecue
*De facturatie voor het NK Golf vindt dit jaar voorafgaand aan het evenement plaats.

Kun je nog niet golfen, maar wil je het wel leren?
Dit jaar organiseren we tijdens het NK Golf voor ZP’ers wederom een clinic voor de professionals die nog niet kunnen golfen, maar het wel graag willen leren. Tijdens deze clinic leer je onder begeleiding van een golfprofessional de basisvaardigheden van golfen: Chippen, Putten, Full Swing én er is de mogelijkheid tot Superball waarin je het opneemt tegen de golf professional.

Datum, locatie & programma
Datum: 21 september 2018
Locatie: BurgGolf De Haverleij (‘s-Hertogenbosch)
Kosten: €65,- excl. btw. (complete verzoring: incl. golfprofessional, clubs, golfballen, materialen, afsluitende par-3 holes tegen golfprofessional, lunch, snacks en barbecue).*
Programma:
11:00 – 11:45: Ontvangst en opening
11:45 – 12:15: Vernieuwde Show PGA-professional Mark Reynolds
12:30 – 17:30 Golfclinic
17:30 – 21:00 Prijsuitreiking en barbecue

Aanmelden?
Wil je je aanmelden voor dit evenement? Dat kan door middel van een e-mail naar info@zpzaken.nl. Vermeld bij je aanmelding of je je aanmeldt voor het toernooi of de golfclinic, je voor- en achternaam, bedrijfsnaam, handicap en ngf-nummer.

Over ZP Golf
Het NK Golf voor ZP’ers wordt georganiseerd door ZP Golf, een label van ZP Zaken. ZP Golf is een unieke community van Zelfstandig Professionals die hun passie voor Golf en ondernemerschap met elkaar delen. Leg tijdens dit NK Golf nuttige contacten, maak golfafspraken en profiteer gedurende het jaar van de exclusieve voordelen op greenfees, golftrips, -materiaal en -lessen, wedstrijden en evenementen van ZP Golf.

Vanuit je BV een deel van je hypotheek financieren, het kan!

Vanuit je BV een deel van je hypotheek financieren, het kan!

Vanuit je BV een deel van je hypotheek financieren, het kan!

Ben jij eigenaar van een BV én heb je een hypotheek lopen? Dan kan het voordeliger zijn om je hypotheek (voor een deel) te financieren vanuit je eigen BV. Dit is echter alleen mogelijk als je hypotheek voldoet aan een aantal voorwaarden. Daarnaast is deze manier van financieren alleen handig als er een groot geldbedrag op de zakelijke rekening staat wat je langdurig kunt missen. Is dit het geval, dan kun je dit bedrag mooi gebruiken om je hypotheek tegen goede voorwaarden te bekostigen, aldus Knab.

Waarom zou je hiervoor kiezen?
Allereerst is er een fiscaal voordeel. De hypotheekschuld blijft namelijk fiscaal gezien aangemerkt als ‘schuld eigen woning’. Hierdoor behoud je je hypotheekrenteaftrek. Ook heb je in deze situatie niets te maken met eventuele lastige financieringseisen van een bank. De lening is volledig opgesteld op basis van jouw eigen voorwaarden. En wellicht wel het belangrijkste: de kosten en de rente die je normaliter aan de externe geldverstrekker betaalt, houd je op deze manier mooi in eigen zak.

Een rekenvoorbeeld om te zien wat je kunt besparen
Stel, je bent 100% eigenaar van de aandelen in je BV. In je BV heb je 1 miljoen euro aan liquiditeiten die je niet nodig hebt voor je ondernemingsactiviteiten. Je ontvangt hierover 2,5% rente. Je hebt een hypotheek voor je eigen woning bij aanbieder X ter hoogte van een half miljoen euro met een rente van 5%. Bij oversluiting* van je hypotheek bij aanbieder X naar jouw BV tegen hetzelfde rentepercentage van 5% kunnen de fiscale regels hetzelfde blijven en zal er voor jou privé geen wijziging zijn. Je betaalt in het vervolg je hypotheekrente van 25.000 euro per jaar (5%) aan jouw BV. Ten opzichte van de oude situatie ontvangt de BV 2,5% meer rente over 500.000 euro (12.500 euro). Hierover moet de BV maximaal 25% vennootschapsbelasting (3.125 euro) betalen. Je kunt de extra netto winst 9.375 euro (12.500 -/- 3.125) als dividend uitkeren aan jezelf. Hierover betaal je (in Box 2) een aanmerkelijkbelangheffing (25%) van 2.343,75 euro.

► Je mogelijke voordeel per jaar is 7.031,25 euro.

*Houd er rekening mee dat geldverstrekkers vaak een boete berekenen bij vroegtijdig aflossen; hierdoor is het misschien verstandig om de hypotheek in delen over te sluiten.

Voorwaarden voor deze constructie
Om je hypotheek te kunnen lenen vanuit je BV, moet je je wel aan een aantal voorwaarden houden. Dit komt er vooral op neer dat je op alle fronten de lening zakelijk moet behandelen, zoals je ook zou doen als je de lening bij een bank zou afsluiten. In de statuten van de BV moet bijvoorbeeld staan dat de BV geld uit mag lenen. Staat dit er niet, dan moet dit aangepast worden. Dit kun je door een notaris laten controleren en, indien nodig, aanpassen. Het is erg belangrijk dat je je hieraan houdt. Ook moet je de lening registreren, zodat het voor de fiscus duidelijk is dat je het geld van je eigen BV hebt geleend.

Benieuwd hoe jij nog meer geld kunt besparen?
Met het Financieel Plan van Knab breng jij online je complete financiële situatie in kaart. Ook ontvang je gepersonaliseerde tips waarmee je onmogelijk nog geld laat liggen. Het eerste jaar is helemaal vrijblijvend! Kijk voor informatie ook op https://zpzaken.nl/control/financieel/financiele-analyse/

Dit artikel is geschreven door Knab.

ZP Radio @ The Employee Journey

ZP Radio @ The Employee Journey

ZP Radio aanwezig op The Employee Journey

Op dinsdag 12 juni organiseerde HR Community The Employee Journey. B. Amsterdam was het decor voor dit event dat geheel in het teken stond van de reis die medewerkers in een organisatie doormaken. De organisatie koos daarbij voor een luchtvaarthema.

Passend in deze stijl was de locatie ingericht als een vliegveld met 3 gates. Deze gates waren gebasseerd op de pijlers die medewerkers op reis door hun organisatie doormaken: instroom, doorstroom: ontwikkeling en doorstroom: meten. Er waren workshops, verschillende keynotes en een beursvloer met diverse experts.

Voor ZP Radio deed Sebas Krijgsman verslag van dit event en sprak hij met dagvoorzitter Emke Daniëls van HR Community. Binnen het luchtvaartthema was zij als gezagvoerder onderdeel van de cabin crew. Emke vertelde over het belang van deze bijeenkomst en beschreef het programma. Daniels verklaarde: ‘The Employee Journey is een actueel thema binnen HR.. en daar is heel veel om te doen’.

Op de beursvloer vertelde Joost Bazelmans over de leeroplossingen van RMMBR. On en offline leren is volgens Joost te combineren: ‘Bij een training kun je mensen naar een classroom laten komen en hen zich laten voorbereiden op de training. Erna kun je ze reflectieopdrachten geven, zodat on en offline een mooi samenspel vormt.
Lianne Sol en Annet Weidema lichtten hun workshop ‘Ben jij tevreden of bevlogen’ en draaide met verslaggever Sebas aan Rvdb rad. ‘De toekomst van werk en de toekomst van werk en hr draait om mensen’, volgens Lianne.

Jitze Reeder van Lagerweij over hun bijdrage aan The Employee Journey. Student International Hospitality Management met een minor in HR Marie Linde vertelde waarom zij het event bezocht en wat zij ervan vond: ‘Als een spons zal ik de informatie vandaag tot mij nemen’.

De reportage van ZP Radio kun je hier beluisteren.

ZP Radio is jouw update over ondernemerschap! Binnenkort starten de 24/7 uitzendingen.
Je kunt op onze website terecht voor ons rijke archief met podcasts. Kijk op www.zpzaken.nl/radio

Werken in de cloud

Werken in de cloud

Werken in de cloud

Zweer je bij werken in de cloud? Logisch, want het is goedkoop én ontzettend handig. Foto’s opslaan in Dropbox, samen aan projecten werken via Google Drive en grote bestanden versturen met WeTransfer. Maar je werk is in de cloud minder veilig dan je misschien denkt. Want belanden je documenten op straat of raak je ze kwijt? Dan hoef je van de aanbieder van de cloud meestal niks te verwachten.

Genoeg voordelen
Om positief te beginnen: clouddiensten bieden een hoop voordelen. Ze kosten (bijna) niks en je hebt je kantoor altijd bij je. Bovendien zijn grote clouddiensten behoorlijk veilig. Je bestanden staan op servers in beveiligde datacentra en zijn daarmee goed beschermd tegen hackers. En heb je op een bepaald moment wat extra opslag nodig? Dan kun je moeiteloos wat extra MB’s bijkopen.

Nooit meer een fatale crash
In de cloud zijn je bestanden niet alleen veilig voor hackers. De kans is ook een stuk kleiner dat je belangrijke documenten verliest wanneer je notebook, telefoon of harde schijf crasht. Clouddiensten bewaren je data meestal op meerdere servers. Crasht er één, dan is er altijd een back-up. En laten we eerlijk zijn: op kantoor heb je die meestal niet.

Risico’s zijn er ook
Maar hoe veilig clouddiensten ook zijn, er kan altijd iets misgaan. Inderdaad: de risico’s zijn klein, maar ze zijn er wel. Incidenten bij grote clouddiensten laten dat zien. Zo raakten gebruikers van Dropbox al eens bestanden kwijt door een bug. En Apple kampte met een lek in iCloud waardoor een hacker bestanden van beroemdheden kon bekijken. Heb je eigenlijk ergens recht op als jou zoiets overkomt? Niet echt. Sla bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van Dropbox, Google Drive of iCloud erop na en je ziet dat de diensten hun aansprakelijkheid bijna helemaal beperken. Google schrijft bijvoorbeeld.

“Indien wettelijk toegestaan, zijn google en de leveranciers en distributeurs van google niet verantwoordelijk voor verlies van winst, inkomsten of gegevens, financiële verliezen of indirecte, speciale, morele of punitieve schade of gevolgschade.”

Hoeveel zekerheid wil je?
Je zult dus vaak met lege handen staan als clouddiensten onderuitgaan. Waarschijnlijk durf je dat risico wel te nemen, omdat de diensten je leven een stuk makkelijker maken. Maar het is wel goed om er bij stil te staan. Dit is extra belangrijk omdat je niet zomaar naar de Nederlandse rechter kan stappen als er wel iets misgaat. Want voor buitenlandse clouddiensten gelden ook vaak buitenlandse wetten. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Mijd dan clouddiensten zonder certificaat, maak altijd een extra back-up van je gegevens en sluit een goede aansprakelijkheidsverzekering af. Nog meer zekerheid? Kies dan een aanbieder van een  kleinschaligere, Nederlandse clouddienst waarmee je aanvullende afspraken kan maken.

Sylvia Bense, senior jurist bij DAS

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

Een stap in het nieuwe netwerken

Een stap in het nieuwe netwerken

Een stap in het nieuwe netwerken

Netwerken is voor Zelfstandig Professionals ontzettend belangrijk. Niet alleen om in contact te komen met collega ZP’ers, ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen én misschien wel aan een nieuwe opdracht te komen. Maar wat als het bijwonen van bijeenkomsten niet in jouw agenda past? Eind 2017 vond Alexander van Meel daar een oplossing op. De oprichter van De Netwerkcarrousel vertelt Sebas Krijgsman in het ZP Radio programma HoofdZaken over zijn idee voor een nieuwe manier van netwerken.

Schaalbaar model
Netwerkbijeenkomsten worden in groten getale georganiseerd. Het verkrijgen van deelnemers is vaak ook geen probleem. Toch zegt uiteindelijk 20 tot 30% af. Van Meel: “Hoe zorg je ervoor dat deze mensen elkaar alsnog ontmoeten? De behoefte om met iemand te kunnen sparren en het eigen netwerk uit te breiden is er namelijk wel.” Daarom creëerde van Meel, samen met een Developer, een systeem die ondernemers automatisch aan elkaar koppelt.

“De Netwerkcarrousel verlaagt de drempel om te netwerken.”
Alexander van Meel, De Netwerkcarrousel

Gebruik van techniek
Het doel van De Netwerkcarrousel is hetzelfde als bij ‘gewoon’ netwerken, maar wat het concept anders maakt is het achterliggende algoritme. “Bij inschrijving worden jouw NAW-gegevens gevraagd. Deze kun jij vervolgens aanvullen met specifieke branche-informatie en gewenste voorkeuren. Iedere twee weken gaat het systeem op basis van jouw gegevens op zoek, in een database van de nu 200 ingeschreven ondernemers, naar iemand die bij jou past. De contactgegevens van de gemaakte match ontvang jij vervolgens per e-mail”, aldus van Meel.

“Wees een ambassadeur voor jouw eigen netwerk.”
Alexander van Meel, De Netwerkcarrousel

Gunfactor
Volgens van Meel kunnen netwerkborrels soms spannend zijn, dat is deze manier niet. “Jij bepaalt zelf wanneer en hoe het contact wordt gelegd. Gebruik bijvoorbeeld WhatsApp, Skype of e-mail. Natuurlijk heb jij niet zomaar een nieuwe opdracht door één telefoontje, maar het biedt jou de mogelijkheid kennis te maken en raakvlakken te zoeken.” Hij vervolgt: “De belangrijkste pijlers voor netwerken zijn gunnen en vermenigvuldigen door te delen. Als jij alleen maar komt halen, dan werkt netwerken niet. Ga juist voor goede samenwerkingen en het tot stand brengen van mooie kansen!”

Beluister de volledige radio-uitzending met Alexander van Meel hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Je risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Je risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Geen één ondernemer, en daarmee onderneming, is gelijk. Iedereen werkt op zijn of haar eigen manier en heeft daarbij wellicht nog wat aanvullende activiteiten. Daarnaast verschilt de branche waarin je actief bent natuurlijk ook. Dit maakt het als ondernemer leuk. Maar maakt het ook lastig om in te schatten welke risico’s je loopt.  Het is daarom belangrijk dat je je zaken goed geregeld hebt. Denk hierbij aan het kiezen van een rechtsvorm, bankrekening, administratie, verzekeringen, etc. Dit wordt voor veel ondernemers gezien als de randzaken van het ondernemen. Tevens sta je er alleen voor. Althans niemand anders pakt dit voor je op. Zoek daarom goede partijen die je hierbij kunnen helpen.

Een risicoscan kan hiervoor de oplossing zijn. De scan toont je in enkele minuten precies welke risico’s je als ondernemer loopt en hoe je die af kan dekken middels bepaalde verzekeringen. Op die manier hoef je niet zelf verschillende websites van verzekeraars of intermediairs af te struinen om deze informatie te vergaren. Nee, in enkele minuten heb je dit inzichtelijk.

Vervolgens kan je ervoor kiezen om deze verzekeringen met of zonder (execution only) advies af te sluiten. Bij zakelijk schadeverzekeringen betaal je niet extra voor dit advies. Dus kan een beetje hulp/advies hierbij zeker geen kwaad.

Kortom de risicoscan:
– Je ziet snel welke risico’s je loopt.
– Hoe je die af kan dekken, middels welke verzekeringen.
– Biedt onafhankelijk advies.
– Je kunt direct een offerte aanvragen.
– Geeft je een vergelijking bij verschillende verzekeraars

Waarom is het belangrijk om de risico’s voor jouw onderneming in kaart te brengen?
Je hoopt dat het je niet overkomt, maar het kan voorkomen dat je een ongeluk veroorzaakt of een fout maakt tijdens je werk en hierbij iemand letsel en/of financiële schade loopt. Dit is slechts één voorbeeld, maar dat kan verschillen per ondernemer/onderneming.

Elke ondernemer is weer anders en doet andere activiteiten. Het is dan prettig om vooraf te weten welke risico’s je loopt, zodat je hier (preventie)maatregelen voor kan treffen, zoals je voorwaarden hierop aanpassen en verzekeringen afsluiten die dit risico dekken. Zodat je geen financiële schade lijdt aan een ongedekt risico.

Je hebt al je verzekeringen afgesloten, is de risicoscan dan nog steeds nuttig?
Het is verstandig om zo’n 1 keer per jaar te bekijken of je huidige activiteiten nog overeenkomen met je afgesloten verzekeringen. Wellicht ben je meer omzet gaan maken of andere activiteiten uit gaan voeren. In beide gevallen is het belangrijk dat je dit doorgeeft aan je verzekeraar.  De risicoscan toont je in ieder geval welke risico’s je loopt. Op die manier kom je er wellicht achter dat je bepaalde (nieuwe) risico’s nog niet afgedekt hebt.

Ook is het mogelijk dat Verzekeringen24, partner van ZP Zaken, je huidige verzekeringen controleert om te bepalen of deze (nog) goed aansluiten bij je activiteiten en deze wellicht tegen een lagere premie verzekerd kunnen worden.

Heb je vragen of wil je de risicoscan doen?
ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Verzekeringen24 de mogelijkheid om gebruik te maken van een gratis risicoscan. Meer informatie over deze risicoscan of het starten van deze scan kan via https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/risicoscan/