Beweeg je stress weg

Beweeg je stress weg

Beweeg je stress weg

Afrijden voor je rijbewijs, afstuderen, een grote opdracht binnenhalen op je werk of een familielid waarmee het niet zo goed gaat – allemaal bronnen die voor veel stress kunnen zorgen. Chronische stress kan de lichamelijke gesteldheid aardig negatief beïnvloeden en het zou dus ook mooi zijn wanneer deze situaties zo snel mogelijk zouden verdwijnen. Bewegen kan helpen om chronische stress te verminderen en kan één van de uitkomsten zijn om in ons hectische leven het hoofd boven water te kunnen houden. 

Stress
Stress is een veel voorkomend probleem. In een Amerikaans onderzoek uit 2015 rapporteerde 78% van de ondervraagde mensen wel eens chronische stress te ervaren. Hierbij zijn geld (67%), werk (65%) en verantwoordelijkheidsgevoel voor familie (54%) de meest voorkomende stressoren. In Nederland worden ook soortgelijke hoge cijfers voor het voorkomen van stress gerapporteerd. In 2011 rapporteerde 88% van de ondervraagde Nederlanders stress in het dagelijks leven te ervaren, met als grootste boosdoeners werk, relaties en onvoldoende nachtrust.

Stress kan grote negatieve gevolgen hebben voor de ongezondheid, waaronder een vergroot risico op hart- en vaatziekten. Het is dan ook belangrijk dat stress wordt verminderd, maar hoe moet dit? Onderzoek laat zien dat fysieke activiteit stress kan verminderen. Daarnaast verlaagt lichamelijke beweging ook nog eens het risico op chronische ziektes, zoals diabetes, wat op zichzelf al een stressor is.

Maar is bewegen wel goed wanneer je stress ervaart? En zo ja, is elke vorm van beweging dan goed om stress te reduceren, of is er een optimale work-out die je toe kan passen wanneer het allemaal even te stressvol is?

Invloed van stress op bewegen
Veel mensen kiezen er dus voor om te gaan bewegen om stress te verminderen, maar hoe zit het met de effecten die stress op het bewegen heeft? Kan je in een stressvolle periode gewoon volle bak blijven trainen en zijn je gestelde doelen dan nog gewoon haalbaar?

Dit blijkt niet helemaal het geval te zijn; stress beïnvloedt het lichaam aanzienlijk en dit kan ervoor zorgen dat sportprestaties verminderen. Zo herstelt je lichaam slechter na een work-out wanneer je stress ervaart dan wanneer dit niet het geval is. De stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam niet in de ruststaat komt die nodig is om ondere andere vermoeide spieren na een training te laten herstellen. Daarbij komt ook nog dat de nachtrust bij stress vermindert, wat het herstel ook vertraagt. Dit, in combinatie met de hogere mate van spierspanning die wordt gemeten bij stress, verhoogt het risico op het krijgen van blessures. Het is dus verstandig om in stressvolle periodes voldoende rust te pakken tussen trainingen door. Ook lijkt stress het positieve effect van trainen te verminderen. Onderzoek toont aan dat mensen met een hoog stressgehalte een minder snelle verbetering in de conditie hebben na twee weken trainen, vergeleken met mensen zonder stress. Ook als je sport om gewicht te verliezen heeft stress negatieve effecten.

Dit alles kan je motivatie om te gaan sporten in een stressvolle periode aanzienlijk verminderen, maar toch is sporten juist op dat moment erg goed. Door stress worden de hartslag en bloeddruk namelijk verhoogd – en laat sporten dit nou juist tegen gaan.

Invloed van bewegen op stess
Zoals gezegd zorgt bewegen ervoor dat de bloeddruk en de hartslag dalen. Daarnaast zijn de positieve fysieke effecten van bewegen dat de conditie verbetert, de zuurstofopname in de spieren wordt vergroot en versneld, de bloedvaten versterken en de bloedsuikerspiegel beter onder controle wordt gehouden, wat overgewicht kan tegengaan.

Naast deze fysieke verbeteringen in het lichaam heeft beweging ook een positief effect op het psychologische welbevinden. Zo komt tijdens het bewegen het gelukshormoon endorfine vrij in je lichaam. Een bijkomend effect is dat je gevoel van eigenwaarde stijgt door actief te bewegen en daarnaast slaap je door beweging beter, krijg je meer zelfvertrouwen en meer energie. Ook kan training zorgen voor stressvermindering. Uit onderzoek in Amerika blijkt dat 47% van de ondervraagde mensen activiteiten als wandelen gebruikt om stress te kunnen onderdrukken. Ook is het verschil in omgang met stress tussen niet getrainde en getrainde personen onderzocht. Hier werd gevonden dat getrainde personen in een stressvolle situatie minder cortisol produceren en een minder hoge hartslag hebben vergeleken met ongetrainde personen. Je kan dus je stress onderdrukken door te sporten, maar waarschijnlijk zal je ook minder snel stress ervaren wanneer je regelmatig sport.

Bewegen is dus wel degelijk goed wanneer je stress ervaart, er dient dan alleen opgelet te worden dat er voldoende tijd genomen wordt tussen de trainingen om te herstellen en de doelen dienen soms wat aangepast te worden omdat ze minder snel bereikt zullen worden.

Dit artikel is onderdeel van de website https://simply.fit/. De schrijvers op deze site hebben het doel om hoge prevalentie van welvaartsziekten terug te dringen door een fitte levensstijl eenvoudig te maken.

Geïnteresseerd om deel te nemen aan een collectieve zorgverzekering?
ZP Zaken heeft een hele goede collectieve deal gesloten met ONVZ. Het collectief ‘ZP Zaken’ is speciaal voor zelfstandig ondernemers die graag zelf hun keuzes maken en willen profiteren van mooie kortingen. Meer informatie is te vinden op https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/onvz/

Tweede voortgangsbrief kabinet: vervanging Wet DBA nogmaals uitgesteld

Tweede voortgangsbrief kabinet: vervanging Wet DBA nogmaals uitgesteld

Tweede voortgangsbrief kabinet: vervanging Wet DBA nogmaals uitgesteld

De opschorting van de handhaving op de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) is verlengd tot 1 januari 2020. Dit schrijven minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Snel van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. De handhaving op ‘kwaadwillenden’, opdrachtgevers die bewust regels overtreden, blijft bestaan en wordt zelfs verruimd. De brief maakt ook duidelijk dat er geen uitzicht is op een tussenoplossing voor specifieke groepen zelfstandigen, zoals de opt-out regeling voor Zelfstandig Professionals met tarieven boven de €75,- per uur.

Handhaving op kwaadwillenden verruimd
Vanaf 1 juli 2018 wordt niet langer alleen bij ernstigste gevallen van kwaadwillendheid gehandhaafd, maar kan er ook bij andere kwaadwillende opdrachtgevers worden gehandhaafd. Dit zijn opdrachtgevers “die opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laten ontstaan of voortbestaan”. Dit houdt concreet in dat de Belastingdienst kan handhaven als ze de volgende drie criteria alle drie kan bewijzen:

1. Er is sprake van een (fictieve) dienstbetrekking.
2. Er is sprake van evidente schijnzelfstandigheid.
3. Er is sprake van opzettelijke schijnzelfstandigheid.

In dergelijke gevallen wordt veelal een oneigenlijk voordeel behaald en/of het speelveld op een oneerlijke manier aangetast.

Planning: meer informatie voor zomerreces
Of sprake is van fictieve dienstbetrekking hangt sterk samen met de vraag of sprake is van een gezagsverhouding. Het kabinet heeft in haar brief aangegeven voor 1 januari 2019 te komen met verduidelijking van de definitie ‘gezagsverhouding’, omdat dit de kern van veel onduidelijkheid is rondom de Wet DBA. Hierop is aangedrongen door Kamerleden Van Weyenberg (D66) en Wiersma (VVD), waarvan de laatste recent te gast was in ons radioprogramma HoofdZaken.

Voor het zomerreces stuurt het kabinet een ‘hoofdlijnenbrief’ naar de Tweede Kamer, waarin nader wordt toegelicht hoe de verschillende maatregelen uitgewerkt worden. Vervolgens streeft men ernaar nog in 2018 met een wetsvoorstel te komen, zodat de parlementaire behandeling hiervan in de eerste helft van 2019 kan worden gestart. Het streven is de specifieke maatregelen, bedoeld voor ‘de onderkant en de bovenkant van de arbeidsmarkt’, alsmede de opdrachtgeversverklaring (webmodule) per 1 januari 2020 in werking te laten treden.

Geen snellere oplossing voor bovenkant
Er was sprake van een snellere invoering van maatregelen voor de boven- en onderkant van de markt, maar deze komen er dus niet. “We werken aan één pakket maatregelen die we tegelijkertijd gaan invoeren. We gaan maatregelen als het minimumtarief of de opt-out voor de bovenkant niet eerder invoeren”, zo verklaarde minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Koolmees tegenover ZiPconomy. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel voegde daar aan toe: “Ik heb niet de indruk dat aan de bovenkant van de markt nu de grootste problemen zitten. Die groep heeft nu ook al niet veel te vrezen, dus we zien ook niet echt de noodzaak om daar afzonderlijk te versnellen.”

Voor wat betreft de situatie tot 2020 verklaarde minister Koolmees: “Voor de markt is de boodschap helder: met zelfstandigen werken kan! Mits je geen kwaadwillende bent.”

NK Golf voor ZP’ers 2018: de aftermovie

NK Golf voor ZP’ers 2018: de aftermovie

NK Golf voor ZP’ers 2018: de aftermovie

Op vrijdag 21 september organiseerde ZP Zaken, samen met de sponsoren ONVZ en HeadFirst, de vierde editie van het NK Golf voor ZP’ers. Een vol deelnemersveld, het weer dat mee zat, een gezellige borrel met barbecue en een prijsuitreiking waar nog lang over werd nagesproken, kortom: een geslaagde dag!

Net als voorgaande jaren hebben we sfeerimpressies gemaakt in beeld én geluid. De radio-opnames die zijn gemaakt gedurende de dag zijn terug te luisteren op ZP Radio: ZP Ochtend – Verslag NK Golf 2018. Ook hebben we een aftermovie gemaakt:

Volgend jaar organiseren we uiteraard weer het NK Golf voor ZP’ers. Dus mocht je in 2019 mee willen doen met het toernooi of leren golfen tijdens de clinic; houd dan onze websites ZP Zaken en ZP Golf of een van onze social media kanalen in de gaten.

Feedback van ingehuurde professionals tilt organisatie naar hoger niveau

Feedback van ingehuurde professionals tilt organisatie naar hoger niveau

Feedback ingehuurde professionals tilt organisatie naar hoger niveau

Een organisatie innovatiever, wendbaarder en klantgerichter maken? Volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory, kan dit behaald worden door feedback binnen de organisatie op te halen. Niet alleen bij medewerkers maar ook bij extern ingehuurde professionals. Dat deze visie resultaat boekt, blijkt wel uit de groei van de organisatie naar 60 landen. Daarbij heeft Heezen inmiddels ook de organisatie Customeyes op zijn naam staan. Deze week is hij te gast in het ZP Radio programma HoofdZaken, waarin hij Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen vertelt waarom bevlogen- en betrokkenheid zo belangrijk is voor het succes van een organisatie.

Kracht van feedback
Veel organisaties meten jaarlijks de medewerkerstevredenheid. Heezen strijdt echter voor het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Hij licht het verschil toe: “Tevredenheid is een passieve staat. Iemand kan heel tevreden zijn, zonder dat diegene daadwerkelijk ‘iets’ doet. Bij een medewerkersonderzoek wordt juist gekeken naar de bevlogen- en betrokkenheid.” Heezen vervolgt: “Het verbaast veel organisaties hoeveel mensen niet alleen feedback willen ontvangen maar ook geven. Het is de kunst om op hele specifieke momenten de juiste vragen te stellen. Maar let wel, geïnteresseerd zijn in de feedback is één ding. Deze feedback daadwerkelijk weten om te zetten in verbeteringen is een tweede.”

“De kracht van feedback wordt enorm onderschat.”
Guido Heezen, Effectory

 

Betrek externen
Heezen erkent wel dat de naam medewerkersonderzoek eigenlijk ook niet helemaal passend is, want hoe zit het dan met de flexibele schil? “Ik raad zeker aan externe professionals in het onderzoek mee te nemen. Zij werken tenslotte ook aan het succesvol maken van de organisatie. Het levert hele interessante informatie op, doordat externen minder politiek en onbevangener zijn. Daarbij voelen zij zich vaak autonomer en dragen geen historie van de organisatie met zich mee. Doordat externen doorgaans meer verschillende organisaties gezien hebben, kunnen zij de huidige situatie goed vergelijken met eerdere ervaringen.”

“Ieder tijdperk heeft een andere reden om een tevredenheidsonderzoek te doen. Nu is dat de schaarste op de arbeidsmarkt.”
Guido Heezen, Effectory

 

Keurmerk als beloning
Om zijn gedachtegoed te verspreiden begon Heezen met het uitdelen van een doos tompoezen aan organisaties die tevreden mensen aan het werk hadden. Inmiddels is deze versnapering ingeruild voor een waardevol keurmerk. Samen met Intermediair brengt Heezen goede ‘werkgevers’ in kaart en beloond hen met de Beste Werkgevers Awards. “Dit is het enige keurmerk die 100% objectief is. De benoeming komt namelijk niet voort uit het oordeel van een jury, maar is gebaseerd op de meningen en feedback van iedereen die binnen de organisatie werkt. Daarmee kunnen wij organisaties die het goed doen, een podium bieden”, aldus Heezen.

“Als organisaties geen ‘employer of choice’ zijn, hebben zij – in deze tijd van schaarste – geen overlevingskans.”
Guido Heezen, Effectory

 

Startup als voorbeeld
Delen organisaties dit gedachtegoed? Volgens Heezen verschilt dit heel erg per land. “De Nederlandse visie op het verzamelen van feedback ten behoeve van de organisatie komt erg overeen met Scandinavië. Wij willen met elkaar een organisatie ‘runnen’ en zien er daarom de meerwaarde van in. Latijns-Amerika en Azië staan hier echter lijnrecht tegenover, vanwege de hiërarchische cultuur. Zij staan meer voor de overtuiging: ik betaal jouw salaris, dus doe gewoon jouw werk. Amerika en Engeland bungelen hier een beetje tussenin, vanuit een veel meer resultaat gedreven houding”, legt Heezen uit.

Heezen ziet nog een groot verschil in visie, namelijk tussen grote organisaties en startups. “Goede ideeën komen vaak van de kleinere en net startende organisaties. De gevestigde orde kan veel van hen leren, maar moeten er ook voor waken dat deze ideeën opgenomen worden in de massa en daardoor snel weer ‘gekild’ worden.”

Beluister de volledige radio-uitzending met Guido Heezen hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Zes tips voor opstellen ideale factuur

Zes tips voor opstellen ideale factuur

Zes tips voor opstellen ideale factuur

Een onjuist of onvolledig opgestelde factuur kan voor problemen zorgen bij het innen van je geld. Bijvoorbeeld als je klant niet betaalt en je naar de rechter moet stappen om je geld alsnog te krijgen. Voorkom problemen bij het innen van je factuur en gebruik de volgende tips.

1. Vermeld je KvK-nummer op de factuur
Het lijkt een open deur maar ik zie vaak genoeg dat het er niet standaard op staat. Zonder Kvk-nummer is de rechtsvorm onbekend en kun je niet dagvaarden. De rechter zal vragen: wie ben jij?

2. Vermeld de factuurdatum
Ook een datum wordt nog wel eens vergeten. Zonder factuurdatum kun je een niet betalende klant niet dagvaarden. De factuur is immers niet vervallen. Vermeld voor de duidelijkheid altijd een vervaldatum op de factuur.

3. Vermeld de juiste naam van je klant
Cruciaal is een juiste tenaamstelling. Een ‘familie’ kun je niet dagvaarden. Is  je klant een consument? Dan moet je ook zijn voorletters vermelden.

4. Vermeld adres debiteur
Zonder een adres van de debiteur lukt dagvaarden ook niet. Waar moet dan de deurwaarder heen om een eventueel vonnis te betekenen?

5. Maak een overzichtelijke factuur
De factuur moet niet alleen overzichtelijk zijn voor jezelf, maar ook voor je klant en de Belastingdienst. De factuur is van groot belang bij de heffing van omzetbelasting. Vermeld daarom het factuurbedrag exclusief btw, btw-tarief en het te betalen btw-bedrag.

6. Vermeld duidelijk de diensten of goederen
Een heldere omschrijving van de goederen of diensten die je hebt geleverd voorkomt onduidelijkheid en conflicten over de factuur.

Visitekaartje
Je factuur is een belangrijk basisdocument om geld binnen te krijgen. En vergeet niet: het is ook je visitekaartje. Een professionele en heldere factuur straalt af op je bedrijf.

Anja Bartelen, supervisor MKB DAS Incasso Rotterdam

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

€6.500,- subsidie ontvangen?

€6.500,- subsidie ontvangen?

€6.500,- subsidie ontvangen?

Omschrijf je IT of ontwikkelingsproject en doe een gratis check. De WBSO regeling is al meer dan 25 jaar een belangrijke subsidieregeling voor bedrijven om de kosten voor onderzoek en ontwikkeling te verlagen. Echter, slechts 8% van de zzp-ers vragen deze aan. Gemiste kans, want zzp-ers (eenmanszaak) kunnen tot €6.500,- subsidie ontvangen. Startende eenmanszaken krijgen zelfs nog  €3.100,-. En B.V. zzp-ers kunnen tot wel €28.000,- subsidie ontvangen (!).

Waarom de online subsidiecheck?
– De WBSO subsidie kan je veel geld opleveren. De enige voorwaarde is dat je bezig bent (of gaat zijn) met onderzoek aan of ontwikkeling van programmatuur, IT-systemen of producten.
– De webtool Incentivate helpt je om de benodigde informatie voor de aanvraag aan te leveren. Volledig online, snel en kosteloos.
– Een succesvolle subsidie aanvraag lever minimaal €4.500,- op en kan zelfs oplopen tot €28.000,-.
– ZP Zaken helpt je in samenwerking met Wederic om gemakkelijk en snel subsidie aan te vragen voor jouw project. Maar je betaalt pas voor onze diensten als een subsidie check succesvol is.

“Ik ben erg blij dat ZP Zaken en Wederic mij op het bestaan van de WBSO gewezen hebben. Wat volgde was een prettig en persoonlijk begeleidingstraject, middels een toegankelijk en laagdrempelig online portaal. Prettig vind ik de persoonlijke benadering van de helpdesk. De kosten van de service bleken ook nog eens zeer concurrerend, dus al met al ben ik uitermate tevreden. Naast het voordeel van de tegemoetkoming voelt de toezegging als een stukje erkenning voor mijn dagelijkse werkzaamheden.”
K. Sigtermans (april 2017)

Kortom: ZP Zaken heeft een samenwerking met Wederic, specialist op het gebied van subsidies. Je kunt gratis je project aanmelden en omschrijven in een aparte webtool, Incentivate. Met een half uurtje werk weet je binnen enkele dagen of je project voor subsidie in aanmerking kan komen. Deze wordt voor je aangevraagd op basis van ‘no cure, no pay’. Speciaal voor ZP Zaken relaties geldt een gereduceerd tarief van €650,- voor aanvragen voor eenmanszaken en BV’s. Start gelijk, via https://zpzaken.nl/control/financieel/subsidie-check/ of bel 035-8871180.

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk? #2

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk? #2

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk? #2

Geen één ondernemer, en daarmee onderneming, is gelijk. Iedereen werkt op zijn of haar eigen manier en heeft daarbij wellicht nog wat aanvullende activiteiten. Daarnaast verschilt de branche waarin je actief bent natuurlijk ook. Dit maakt het als ondernemer leuk. Maar maakt het ook lastig om in te schatten welke risico’s je loopt.  Het is daarom belangrijk dat je je zaken goed geregeld hebt. Denk hierbij aan het kiezen van een rechtsvorm, bankrekening, administratie, verzekeringen, etc. Dit wordt voor veel ondernemers gezien als de randzaken van het ondernemen. Tevens sta je er alleen voor. Althans niemand anders pakt dit voor je op. Zoek daarom goede partijen die je hierbij kunnen helpen.

Een risicoscan kan hiervoor de oplossing zijn. De scan toont je in enkele minuten precies welke risico’s je als ondernemer loopt en hoe je die af kan dekken middels bepaalde verzekeringen. Vorige keer gaven we al aan dat Verzekeringen24 een risicoscan biedt die aan de hand van een eenvoudige vragenlijst binnen enkele minuten al jouw risico’s inzichtelijk maakt.

Voor de start van een nieuwe opdracht opnieuw de risicoscan uitvoeren?
Het is voornamelijk belangrijk dat je bij de start van het ondernemen uitgezocht hebt welke risico’s je loopt. Vervolgens moet je in de gaten houden of je activiteiten nog steeds hetzelfde zijn als bij de start. Indien dit niet het geval is, kan dit ook niet gedekt zijn.

Ga je als ondernemer een nieuwe opdracht aan, maar zijn je activiteiten hetzelfde? Dan hoef je niet opnieuw de risicoscan in te vullen. Hetzelfde geldt voor het aanpassen van je verzekeringen.

Als je een nieuwe opdracht aangaat waarbij je wel andere activiteiten gaat uitvoeren dan je voorheen deed, dan is het zeker aan te raden om je verzekeraar of tussenpersoon hiervan op de hoogte te brengen. Anders zijn deze nieuwe activiteiten niet gedekt.

Welke verzekeringen zijn voor ondernemers onmisbaar?
Zoals eerder gemeld is elke ondernemer anders en voert de activiteiten anders uit. De CAR-verzekering is bijvoorbeeld alleen relevant als je in de bouw werkt. Over de volgende risico’s moet je als ondernemer nagedacht hebben en de maatregelen hebben genomen om dit af te dekken:

– Aansprakelijkheid: afhankelijk van je activiteit bedrijfs- én beroepsaansprakelijkheid.
– Rechtsbijstand: indien je een conflict hebt met een klant of leverancier.
– Arbeidsongeschiktheid: kan een verzekering zijn, maar dit kan je ook met je partner afstemmen.
– Overlijden: kan je partner/gezin nog in hetzelfde huis blijven wonen als jij komt te overlijden?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Doe de risicoscan en je ontdekt direct welke risico’s jij afgedekt moet hebben.

Kan de risicoscan ook gebruikt worden voor particuliere verzekeringen?
De risicoscan is opgesteld voor ondernemers, niet voor particulieren.

Kan de risicoscan ook gebruikt worden voor het in kaart brengen van kosten en het besparen op deze kosten?
De risicoscan geeft een indicatie van wat enkele verzekeringen kosten, maar ook hiervoor geldt dat je activiteit bepalend is voor de verzekering, de dekking en dus ook de premie die je betaalt. Voorbeeld: een aannemer heeft een hoger risicoprofiel dan een organisatieadviseur en betaalt alleen daarom al meer premie.

Aan het eind van de risicoscan kan je aangeven of je vrijblijvend een vergelijking wilt ontvangen voor de verzekeringen die voor jou van toepassing zijn.

Vragen of wil je de risicoscan doen?
ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Verzekeringen24 de mogelijkheid om gebruik te maken van een gratis risicoscan. Meer informatie over deze risicoscan of het starten van deze scan kan via https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/risicoscan/

Bedankt – NK Golf voor ZP’ers 2018!

Bedankt – NK Golf voor ZP’ers 2018!

Bedankt – NK Golf voor ZP’ers 2018!

Vrijdag 21 september 2018 vond de vierde editie van het NK Golf voor ZP’ers plaats. Dit jaar vond het, net als in het eerste jaar, plaats op BurgGolf de Haverleij in ‘s-Hertogenbosch. Met zowel een volle clinic als een vol toernooi, het weer dat mee zat en de uitstekende service van BurgGolf was het wederom een zeer geslaagde dag. ZP Zaken en haar partners ONVZ en HeadFirst willen alle deelnemers bedanken voor de onvergetelijke dag!

Gedurende de dag zijn er veel foto’s en filmpjes gemaakt, net als voorgaande jaren zal er een aftermovie online komen. De aftermovie en de foto’s komen in de loop van volgende week online op onze websites. Ook onze ZP Radio-reporter, Sebas Krijgsman, heeft verslag gedaan van de golfdag. Dit verslag is te horen op ZP RadioZP Ochtend – Verslag NK Golf 2018.

Groepsfoto NK Golf voor ZP'ers 2018

Over NK Golf voor ZP’ers
Het NK Golf voor ZP’ers wordt jaarlijks georganiseerd door ZP Zaken onder het label ZP Golf. ZP Golf is een unieke community waarin golf en ondernemerschap samen komen. Leg nuttige contacten, maak golfafspraken en neem deel aan wedstrijden en evenementen. Volgend jaar meedoen aan het NK Golf voor ZP’ers of de clinic volgen? Ga naar de website van ZP Golf.

 

8 tips om betalingsproblemen te voorkomen

8 tips om betalingsproblemen te voorkomen

Klant betaalt niet? 8 Tips om betalingsproblemen te voorkomen

Elke ondernemer krijgt weleens te maken met een klant die niet of te laat betaalt. En dat is erg vervelend. Als ondernemer kun je daar echt wakker van liggen. Toch kun je als ondernemer het risico op niet betalende klanten verkleinen. Hieronder een aantal tips op een rijtje.

1. Ken het betaalgedrag en kredietwaardigheid van je klant
Veel ondernemers wachten lang op hun geld omdat ze zaken doen met klanten die hun betalingsverplichtingen niet na kunnen of willen komen. Terwijl dit eenvoudig te voorkomen is door een klant vooraf te checken. Bijvoorbeeld door een kredietcheck te doen.

2. Stel duidelijk algemene voorwaarden op
Heldere afspraken in je algemene voorwaarden zijn essentieel om te voorkomen dat er onduidelijkheid bestaat over de betaalafspraken tussen jou en jouw klanten. In je algemene voorwaarden kun je van alles vastleggen daarover. Denk aan een betalingstermijn, de incassokosten bij uitblijven van de betaling, je leveringsvoorwaarden of aansprakelijkheidsbeperkingen

3. Factureer direct en duidelijk 
Heb je een klus afgerond of product geleverd? Stuur dan dezelfde dag nog een factuur. Dit is een belangrijk communicatiemiddel tussen jou en jouw klant. Zorg daarom voor een complete factuur die geen ruimte laat voor onduidelijkheid.

4. Bel de factuur na
Neem zo’n 10 dagen nadat je de factuur hebt verstuurd, telefonisch contact op met je klant. Hiermee laat je zien dat je een strikt debiteurenbeheer voert.

5. Stuur een rekeningoverzicht
Twee dagen na het verstrijken van de vervaldatum van de factuur stuur je een rekeningoverzicht. Dit is geen aanmaning of een herinnering, maar een overzicht van alle onbetaalde facturen die nog openstaan.

6. Herinner je klant aan de openstaande factuur
Stuur 10 dagen na het rekeningoverzicht een schriftelijke herinnering.

7. Stuur een aanmaning
Heeft de klant 7 dagen na de herinnering nog steeds niet betaald? Stuur dan een aanmaning. Daarin geef je de klant een deadline om te betalen, bijvoorbeeld tien dagen, en kondig je alvast aan dat je daarna een incassobureau inschakelt. Vermeld ook dat je de kosten daarvoor optelt bij het openstaande bedrag.

8. Stuur een WIK-brief
Als jouw klant een consument is, is het sturen van een WIK-brief verplicht maar is ook aan te raden voor je zakelijke klanten. Bied in de brief een termijn van 14 dagen om alsnog kosteloos te betalen. Je moet in de WIK-brief vermelden welke incassokosten je in rekening brengt als de klant ook na 14 dagen niet betaalt. (check www.das.nl/ondernemer/incasso/wet-incassokosten voor het exacte bedrag).

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

Vacature: Operations & communicatie

Vacature: Operations & communicatie

Vacature: Operations & Communicatie

ZP Zaken is een organisatie die zich richt op het aangenamer, eenvoudiger en zorgelozer maken van het bestaan van de zzp’er. Door ZP Zaken wordt deze doelgroep liever de Zelfstandig Professional (ZP’er) genoemd. ZP Zaken richt zich op deze ZP’ers met verschillende labels (ZP Academy, ZP Control, ZP Facts, ZP Golf, ZP Radio), waarbij ieder label een eigen expertise vertegenwoordigd. De producten en diensten gaan van aansprakelijkheidsverzekeringen tot aan pensioenoplossingen, van informatieve whitepapers tot aan opleidingen en trainingen en ZP Zaken heeft zelfs een eigen radiostation. Alle labels zijn er op gericht de ZP’ers te voorzien in de verschillende facetten van het ondernemerschap of de informatie te bieden die daar voor nodig is.

Wat houdt het werk in?
Je wordt het aanspreekpunt voor de ZP’ers en bent verantwoordelijk voor de interne- en externe communicatie. Je verwerkt aanvragen/aanmeldingen en zorgt voor de administratieve afhandeling zodat er gefactureerd kan worden. Daarnaast onderhoud je contact met de verschillende kennispartners van ZP Zaken voor de afstemming van de lancering en communicatie van de producten en diensten.

Wat zijn de verantwoordelijkheden?
– Interne en externe communicatie
– Sparren met kennispartners over de inhoud van producten en diensten
– Afhandelen van vragen vanuit ZP’ers en kennispartners van ZP Zaken

Wat bieden wij jou?
– Een prima salaris
– Een gezellig team
– Uitdagende functie met ruimte voor eigen initiatief
– Een 40-urige werkweek

Deze functie vereist van jou?
– HBO werk- en denkniveau
– Communicatief vaardig
– Bekend met Mailchimp
– Affiniteit met de markt van zzp’ers en ondernemerschap

Zijn dit jouw vaardigheden?
– Teamspeler
– Leergierig
– Zelfstandig
– Geen 9 tot 5 mentaliteit

Mail jouw sollicitatiebrief voorzien van CV naar boy.kruiswijk@zpzaken.nl. Wil je meer weten over ZP Zaken en haar labels? Kijk op www.zpzaken.nl

Even voorstellen.. Michel Verheij

Even voorstellen.. Michel Verheij

Even voorstellen.. Michel Verheij

Toen ik mijn loopbaan begon als assistent makelaar in Lisse ontstonden er raakvlakken met financiële dienstverlening. Hypotheken, opstalverzekeringen, maar ook vragen op het gebied van sparen, beleggen en pensioenen trokken mijn aandacht en zo ontstond o.a. de liefde voor dit vak. Dienstverlening in het algemeen is een prachtige werkomgeving, maar financiële ondersteuning in het bijzonder is een steeds groter wordend fenomeen. Deskundig financieel advies binnen een steeds strenger worden toezicht is een uitdaging op zich.

Ik begon mijn eigen makelaarskantoor in Leiden en een aantal jaren daarna kwam er uitbreiding doordat we assurantiën en hypotheken erbij gingen doen. Weer een paar jaar later ben ik gestopt met de makelaarsactiviteiten en heb ik mij gespecialiseerd in bedrijfsverzekeringen, risicomanagement en pensioenen/lijfrente. Dit bedrijf heb ik verder uitgebouwd tot een landelijk werkende organisatie in het midden- en grootbedrijf en werkten we uiteindelijk met 60 mensen aan een prachtige portefeuille, maar wel op provisiebasis.

Omdat ik een beloning op basis van verrichte diensten beter vond passen bij mijn relaties besloot ik begin jaren 2000 mijn bedrijven te verkopen aan het zittende management en ben vanaf die tijd met gelijkgestemden aan de gang gegaan om op feebasis te adviseren en met succes. Een veel betere match met de doelgroep van ondernemers. Dat ook deze activiteiten een vlucht hebben genomen is niet vreemd gezien de enorme groei in het landschap van serieuze zelfstandigen. Zo kwam ik alweer een tijd geleden in contact met Boy Kruiswijk die mij vroeg of ik het volledige dienstenpakket voor ZP Zaken wilde opzetten, daar waar het financiële producten en/of diensten betrof.

We proberen samen met onze businesspartners unieke producten te creëren zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, pensioensparen tegen hele lage kosten, een kosteloze verzekeringscheck, hypotheekadvisering – snel en deskundig, een zorgverzekering, kosteloze juridische ondersteuning, etc., etc. Kijk gerust eens op onze site, je zult verbaasd zijn over het brede aanbod. Schroom ook niet om mij eens te bellen voor ideeën of vragen op andere terreinen. Ik schreef het al…… dienstverlener pur sang en altijd voorop willen lopen met diensten en producten. Ik hoop dat samen met ons team verder te kunnen uitbouwen. Je zult de komend tijd in ieder geval met regelmaat iets van ons horen.

Michel Verheij
Commercieel directeur ZP Zaken.

michel