NK Golf voor ZP’ers 2018: de aftermovie

NK Golf voor ZP’ers 2018: de aftermovie

NK Golf voor ZP’ers 2018: de aftermovie

Op vrijdag 21 september organiseerde ZP Zaken, samen met de sponsoren ONVZ en HeadFirst, de vierde editie van het NK Golf voor ZP’ers. Een vol deelnemersveld, het weer dat mee zat, een gezellige borrel met barbecue en een prijsuitreiking waar nog lang over werd nagesproken, kortom: een geslaagde dag!

Net als voorgaande jaren hebben we sfeerimpressies gemaakt in beeld én geluid. De radio-opnames die zijn gemaakt gedurende de dag zijn terug te luisteren op ZP Radio: ZP Ochtend – Verslag NK Golf 2018. Ook hebben we een aftermovie gemaakt:

Volgend jaar organiseren we uiteraard weer het NK Golf voor ZP’ers. Dus mocht je in 2019 mee willen doen met het toernooi of leren golfen tijdens de clinic; houd dan onze websites ZP Zaken en ZP Golf of een van onze social media kanalen in de gaten.

Feedback van ingehuurde professionals tilt organisatie naar hoger niveau

Feedback van ingehuurde professionals tilt organisatie naar hoger niveau

Feedback ingehuurde professionals tilt organisatie naar hoger niveau

Een organisatie innovatiever, wendbaarder en klantgerichter maken? Volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory, kan dit behaald worden door feedback binnen de organisatie op te halen. Niet alleen bij medewerkers maar ook bij extern ingehuurde professionals. Dat deze visie resultaat boekt, blijkt wel uit de groei van de organisatie naar 60 landen. Daarbij heeft Heezen inmiddels ook de organisatie Customeyes op zijn naam staan. Deze week is hij te gast in het ZP Radio programma HoofdZaken, waarin hij Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen vertelt waarom bevlogen- en betrokkenheid zo belangrijk is voor het succes van een organisatie.

Kracht van feedback
Veel organisaties meten jaarlijks de medewerkerstevredenheid. Heezen strijdt echter voor het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Hij licht het verschil toe: “Tevredenheid is een passieve staat. Iemand kan heel tevreden zijn, zonder dat diegene daadwerkelijk ‘iets’ doet. Bij een medewerkersonderzoek wordt juist gekeken naar de bevlogen- en betrokkenheid.” Heezen vervolgt: “Het verbaast veel organisaties hoeveel mensen niet alleen feedback willen ontvangen maar ook geven. Het is de kunst om op hele specifieke momenten de juiste vragen te stellen. Maar let wel, geïnteresseerd zijn in de feedback is één ding. Deze feedback daadwerkelijk weten om te zetten in verbeteringen is een tweede.”

“De kracht van feedback wordt enorm onderschat.”
Guido Heezen, Effectory

 

Betrek externen
Heezen erkent wel dat de naam medewerkersonderzoek eigenlijk ook niet helemaal passend is, want hoe zit het dan met de flexibele schil? “Ik raad zeker aan externe professionals in het onderzoek mee te nemen. Zij werken tenslotte ook aan het succesvol maken van de organisatie. Het levert hele interessante informatie op, doordat externen minder politiek en onbevangener zijn. Daarbij voelen zij zich vaak autonomer en dragen geen historie van de organisatie met zich mee. Doordat externen doorgaans meer verschillende organisaties gezien hebben, kunnen zij de huidige situatie goed vergelijken met eerdere ervaringen.”

“Ieder tijdperk heeft een andere reden om een tevredenheidsonderzoek te doen. Nu is dat de schaarste op de arbeidsmarkt.”
Guido Heezen, Effectory

 

Keurmerk als beloning
Om zijn gedachtegoed te verspreiden begon Heezen met het uitdelen van een doos tompoezen aan organisaties die tevreden mensen aan het werk hadden. Inmiddels is deze versnapering ingeruild voor een waardevol keurmerk. Samen met Intermediair brengt Heezen goede ‘werkgevers’ in kaart en beloond hen met de Beste Werkgevers Awards. “Dit is het enige keurmerk die 100% objectief is. De benoeming komt namelijk niet voort uit het oordeel van een jury, maar is gebaseerd op de meningen en feedback van iedereen die binnen de organisatie werkt. Daarmee kunnen wij organisaties die het goed doen, een podium bieden”, aldus Heezen.

“Als organisaties geen ‘employer of choice’ zijn, hebben zij – in deze tijd van schaarste – geen overlevingskans.”
Guido Heezen, Effectory

 

Startup als voorbeeld
Delen organisaties dit gedachtegoed? Volgens Heezen verschilt dit heel erg per land. “De Nederlandse visie op het verzamelen van feedback ten behoeve van de organisatie komt erg overeen met Scandinavië. Wij willen met elkaar een organisatie ‘runnen’ en zien er daarom de meerwaarde van in. Latijns-Amerika en Azië staan hier echter lijnrecht tegenover, vanwege de hiërarchische cultuur. Zij staan meer voor de overtuiging: ik betaal jouw salaris, dus doe gewoon jouw werk. Amerika en Engeland bungelen hier een beetje tussenin, vanuit een veel meer resultaat gedreven houding”, legt Heezen uit.

Heezen ziet nog een groot verschil in visie, namelijk tussen grote organisaties en startups. “Goede ideeën komen vaak van de kleinere en net startende organisaties. De gevestigde orde kan veel van hen leren, maar moeten er ook voor waken dat deze ideeën opgenomen worden in de massa en daardoor snel weer ‘gekild’ worden.”

Beluister de volledige radio-uitzending met Guido Heezen hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Zes tips voor opstellen ideale factuur

Zes tips voor opstellen ideale factuur

Zes tips voor opstellen ideale factuur

Een onjuist of onvolledig opgestelde factuur kan voor problemen zorgen bij het innen van je geld. Bijvoorbeeld als je klant niet betaalt en je naar de rechter moet stappen om je geld alsnog te krijgen. Voorkom problemen bij het innen van je factuur en gebruik de volgende tips.

1. Vermeld je KvK-nummer op de factuur
Het lijkt een open deur maar ik zie vaak genoeg dat het er niet standaard op staat. Zonder Kvk-nummer is de rechtsvorm onbekend en kun je niet dagvaarden. De rechter zal vragen: wie ben jij?

2. Vermeld de factuurdatum
Ook een datum wordt nog wel eens vergeten. Zonder factuurdatum kun je een niet betalende klant niet dagvaarden. De factuur is immers niet vervallen. Vermeld voor de duidelijkheid altijd een vervaldatum op de factuur.

3. Vermeld de juiste naam van je klant
Cruciaal is een juiste tenaamstelling. Een ‘familie’ kun je niet dagvaarden. Is  je klant een consument? Dan moet je ook zijn voorletters vermelden.

4. Vermeld adres debiteur
Zonder een adres van de debiteur lukt dagvaarden ook niet. Waar moet dan de deurwaarder heen om een eventueel vonnis te betekenen?

5. Maak een overzichtelijke factuur
De factuur moet niet alleen overzichtelijk zijn voor jezelf, maar ook voor je klant en de Belastingdienst. De factuur is van groot belang bij de heffing van omzetbelasting. Vermeld daarom het factuurbedrag exclusief btw, btw-tarief en het te betalen btw-bedrag.

6. Vermeld duidelijk de diensten of goederen
Een heldere omschrijving van de goederen of diensten die je hebt geleverd voorkomt onduidelijkheid en conflicten over de factuur.

Visitekaartje
Je factuur is een belangrijk basisdocument om geld binnen te krijgen. En vergeet niet: het is ook je visitekaartje. Een professionele en heldere factuur straalt af op je bedrijf.

Anja Bartelen, supervisor MKB DAS Incasso Rotterdam

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

€6.500,- subsidie ontvangen?

€6.500,- subsidie ontvangen?

€6.500,- subsidie ontvangen?

Omschrijf je IT of ontwikkelingsproject en doe een gratis check. De WBSO regeling is al meer dan 25 jaar een belangrijke subsidieregeling voor bedrijven om de kosten voor onderzoek en ontwikkeling te verlagen. Echter, slechts 8% van de zzp-ers vragen deze aan. Gemiste kans, want zzp-ers (eenmanszaak) kunnen tot €6.500,- subsidie ontvangen. Startende eenmanszaken krijgen zelfs nog  €3.100,-. En B.V. zzp-ers kunnen tot wel €28.000,- subsidie ontvangen (!).

Waarom de online subsidiecheck?
– De WBSO subsidie kan je veel geld opleveren. De enige voorwaarde is dat je bezig bent (of gaat zijn) met onderzoek aan of ontwikkeling van programmatuur, IT-systemen of producten.
– De webtool Incentivate helpt je om de benodigde informatie voor de aanvraag aan te leveren. Volledig online, snel en kosteloos.
– Een succesvolle subsidie aanvraag lever minimaal €4.500,- op en kan zelfs oplopen tot €28.000,-.
– ZP Zaken helpt je in samenwerking met Wederic om gemakkelijk en snel subsidie aan te vragen voor jouw project. Maar je betaalt pas voor onze diensten als een subsidie check succesvol is.

“Ik ben erg blij dat ZP Zaken en Wederic mij op het bestaan van de WBSO gewezen hebben. Wat volgde was een prettig en persoonlijk begeleidingstraject, middels een toegankelijk en laagdrempelig online portaal. Prettig vind ik de persoonlijke benadering van de helpdesk. De kosten van de service bleken ook nog eens zeer concurrerend, dus al met al ben ik uitermate tevreden. Naast het voordeel van de tegemoetkoming voelt de toezegging als een stukje erkenning voor mijn dagelijkse werkzaamheden.”
K. Sigtermans (april 2017)

Kortom: ZP Zaken heeft een samenwerking met Wederic, specialist op het gebied van subsidies. Je kunt gratis je project aanmelden en omschrijven in een aparte webtool, Incentivate. Met een half uurtje werk weet je binnen enkele dagen of je project voor subsidie in aanmerking kan komen. Deze wordt voor je aangevraagd op basis van ‘no cure, no pay’. Speciaal voor ZP Zaken relaties geldt een gereduceerd tarief van €650,- voor aanvragen voor eenmanszaken en BV’s. Start gelijk, via https://zpzaken.nl/control/financieel/subsidie-check/ of bel 035-8871180.

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk? #2

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk? #2

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk? #2

Geen één ondernemer, en daarmee onderneming, is gelijk. Iedereen werkt op zijn of haar eigen manier en heeft daarbij wellicht nog wat aanvullende activiteiten. Daarnaast verschilt de branche waarin je actief bent natuurlijk ook. Dit maakt het als ondernemer leuk. Maar maakt het ook lastig om in te schatten welke risico’s je loopt.  Het is daarom belangrijk dat je je zaken goed geregeld hebt. Denk hierbij aan het kiezen van een rechtsvorm, bankrekening, administratie, verzekeringen, etc. Dit wordt voor veel ondernemers gezien als de randzaken van het ondernemen. Tevens sta je er alleen voor. Althans niemand anders pakt dit voor je op. Zoek daarom goede partijen die je hierbij kunnen helpen.

Een risicoscan kan hiervoor de oplossing zijn. De scan toont je in enkele minuten precies welke risico’s je als ondernemer loopt en hoe je die af kan dekken middels bepaalde verzekeringen. Vorige keer gaven we al aan dat Verzekeringen24 een risicoscan biedt die aan de hand van een eenvoudige vragenlijst binnen enkele minuten al jouw risico’s inzichtelijk maakt.

Voor de start van een nieuwe opdracht opnieuw de risicoscan uitvoeren?
Het is voornamelijk belangrijk dat je bij de start van het ondernemen uitgezocht hebt welke risico’s je loopt. Vervolgens moet je in de gaten houden of je activiteiten nog steeds hetzelfde zijn als bij de start. Indien dit niet het geval is, kan dit ook niet gedekt zijn.

Ga je als ondernemer een nieuwe opdracht aan, maar zijn je activiteiten hetzelfde? Dan hoef je niet opnieuw de risicoscan in te vullen. Hetzelfde geldt voor het aanpassen van je verzekeringen.

Als je een nieuwe opdracht aangaat waarbij je wel andere activiteiten gaat uitvoeren dan je voorheen deed, dan is het zeker aan te raden om je verzekeraar of tussenpersoon hiervan op de hoogte te brengen. Anders zijn deze nieuwe activiteiten niet gedekt.

Welke verzekeringen zijn voor ondernemers onmisbaar?
Zoals eerder gemeld is elke ondernemer anders en voert de activiteiten anders uit. De CAR-verzekering is bijvoorbeeld alleen relevant als je in de bouw werkt. Over de volgende risico’s moet je als ondernemer nagedacht hebben en de maatregelen hebben genomen om dit af te dekken:

– Aansprakelijkheid: afhankelijk van je activiteit bedrijfs- én beroepsaansprakelijkheid.
– Rechtsbijstand: indien je een conflict hebt met een klant of leverancier.
– Arbeidsongeschiktheid: kan een verzekering zijn, maar dit kan je ook met je partner afstemmen.
– Overlijden: kan je partner/gezin nog in hetzelfde huis blijven wonen als jij komt te overlijden?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Doe de risicoscan en je ontdekt direct welke risico’s jij afgedekt moet hebben.

Kan de risicoscan ook gebruikt worden voor particuliere verzekeringen?
De risicoscan is opgesteld voor ondernemers, niet voor particulieren.

Kan de risicoscan ook gebruikt worden voor het in kaart brengen van kosten en het besparen op deze kosten?
De risicoscan geeft een indicatie van wat enkele verzekeringen kosten, maar ook hiervoor geldt dat je activiteit bepalend is voor de verzekering, de dekking en dus ook de premie die je betaalt. Voorbeeld: een aannemer heeft een hoger risicoprofiel dan een organisatieadviseur en betaalt alleen daarom al meer premie.

Aan het eind van de risicoscan kan je aangeven of je vrijblijvend een vergelijking wilt ontvangen voor de verzekeringen die voor jou van toepassing zijn.

Vragen of wil je de risicoscan doen?
ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Verzekeringen24 de mogelijkheid om gebruik te maken van een gratis risicoscan. Meer informatie over deze risicoscan of het starten van deze scan kan via https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/risicoscan/

Bedankt – NK Golf voor ZP’ers 2018!

Bedankt – NK Golf voor ZP’ers 2018!

Bedankt – NK Golf voor ZP’ers 2018!

Vrijdag 21 september 2018 vond de vierde editie van het NK Golf voor ZP’ers plaats. Dit jaar vond het, net als in het eerste jaar, plaats op BurgGolf de Haverleij in ‘s-Hertogenbosch. Met zowel een volle clinic als een vol toernooi, het weer dat mee zat en de uitstekende service van BurgGolf was het wederom een zeer geslaagde dag. ZP Zaken en haar partners ONVZ en HeadFirst willen alle deelnemers bedanken voor de onvergetelijke dag!

Gedurende de dag zijn er veel foto’s en filmpjes gemaakt, net als voorgaande jaren zal er een aftermovie online komen. De aftermovie en de foto’s komen in de loop van volgende week online op onze websites. Ook onze ZP Radio-reporter, Sebas Krijgsman, heeft verslag gedaan van de golfdag. Dit verslag is te horen op ZP RadioZP Ochtend – Verslag NK Golf 2018.

Groepsfoto NK Golf voor ZP'ers 2018

Over NK Golf voor ZP’ers
Het NK Golf voor ZP’ers wordt jaarlijks georganiseerd door ZP Zaken onder het label ZP Golf. ZP Golf is een unieke community waarin golf en ondernemerschap samen komen. Leg nuttige contacten, maak golfafspraken en neem deel aan wedstrijden en evenementen. Volgend jaar meedoen aan het NK Golf voor ZP’ers of de clinic volgen? Ga naar de website van ZP Golf.

 

8 tips om betalingsproblemen te voorkomen

8 tips om betalingsproblemen te voorkomen

Klant betaalt niet? 8 Tips om betalingsproblemen te voorkomen

Elke ondernemer krijgt weleens te maken met een klant die niet of te laat betaalt. En dat is erg vervelend. Als ondernemer kun je daar echt wakker van liggen. Toch kun je als ondernemer het risico op niet betalende klanten verkleinen. Hieronder een aantal tips op een rijtje.

1. Ken het betaalgedrag en kredietwaardigheid van je klant
Veel ondernemers wachten lang op hun geld omdat ze zaken doen met klanten die hun betalingsverplichtingen niet na kunnen of willen komen. Terwijl dit eenvoudig te voorkomen is door een klant vooraf te checken. Bijvoorbeeld door een kredietcheck te doen.

2. Stel duidelijk algemene voorwaarden op
Heldere afspraken in je algemene voorwaarden zijn essentieel om te voorkomen dat er onduidelijkheid bestaat over de betaalafspraken tussen jou en jouw klanten. In je algemene voorwaarden kun je van alles vastleggen daarover. Denk aan een betalingstermijn, de incassokosten bij uitblijven van de betaling, je leveringsvoorwaarden of aansprakelijkheidsbeperkingen

3. Factureer direct en duidelijk 
Heb je een klus afgerond of product geleverd? Stuur dan dezelfde dag nog een factuur. Dit is een belangrijk communicatiemiddel tussen jou en jouw klant. Zorg daarom voor een complete factuur die geen ruimte laat voor onduidelijkheid.

4. Bel de factuur na
Neem zo’n 10 dagen nadat je de factuur hebt verstuurd, telefonisch contact op met je klant. Hiermee laat je zien dat je een strikt debiteurenbeheer voert.

5. Stuur een rekeningoverzicht
Twee dagen na het verstrijken van de vervaldatum van de factuur stuur je een rekeningoverzicht. Dit is geen aanmaning of een herinnering, maar een overzicht van alle onbetaalde facturen die nog openstaan.

6. Herinner je klant aan de openstaande factuur
Stuur 10 dagen na het rekeningoverzicht een schriftelijke herinnering.

7. Stuur een aanmaning
Heeft de klant 7 dagen na de herinnering nog steeds niet betaald? Stuur dan een aanmaning. Daarin geef je de klant een deadline om te betalen, bijvoorbeeld tien dagen, en kondig je alvast aan dat je daarna een incassobureau inschakelt. Vermeld ook dat je de kosten daarvoor optelt bij het openstaande bedrag.

8. Stuur een WIK-brief
Als jouw klant een consument is, is het sturen van een WIK-brief verplicht maar is ook aan te raden voor je zakelijke klanten. Bied in de brief een termijn van 14 dagen om alsnog kosteloos te betalen. Je moet in de WIK-brief vermelden welke incassokosten je in rekening brengt als de klant ook na 14 dagen niet betaalt. (check www.das.nl/ondernemer/incasso/wet-incassokosten voor het exacte bedrag).

Juridische vragen of heb je advies nodig?
ZP Zaken biedt, onder het label ZP Control, in samenwerking met DAS de gratis juridisch adviesdesk. Hier kun je terecht met al jouw vragen of problemen zo als beschreven in bovenstaande casus. Direct gratis contact opnemen? Ga naar https://zpzaken.nl/control/juridisch/juridische-adviesdesk/

Vacature: Operations & communicatie

Vacature: Operations & communicatie

Vacature: Operations & Communicatie

ZP Zaken is een organisatie die zich richt op het aangenamer, eenvoudiger en zorgelozer maken van het bestaan van de zzp’er. Door ZP Zaken wordt deze doelgroep liever de Zelfstandig Professional (ZP’er) genoemd. ZP Zaken richt zich op deze ZP’ers met verschillende labels (ZP Academy, ZP Control, ZP Facts, ZP Golf, ZP Radio), waarbij ieder label een eigen expertise vertegenwoordigd. De producten en diensten gaan van aansprakelijkheidsverzekeringen tot aan pensioenoplossingen, van informatieve whitepapers tot aan opleidingen en trainingen en ZP Zaken heeft zelfs een eigen radiostation. Alle labels zijn er op gericht de ZP’ers te voorzien in de verschillende facetten van het ondernemerschap of de informatie te bieden die daar voor nodig is.

Wat houdt het werk in?
Je wordt het aanspreekpunt voor de ZP’ers en bent verantwoordelijk voor de interne- en externe communicatie. Je verwerkt aanvragen/aanmeldingen en zorgt voor de administratieve afhandeling zodat er gefactureerd kan worden. Daarnaast onderhoud je contact met de verschillende kennispartners van ZP Zaken voor de afstemming van de lancering en communicatie van de producten en diensten.

Wat zijn de verantwoordelijkheden?
– Interne en externe communicatie
– Sparren met kennispartners over de inhoud van producten en diensten
– Afhandelen van vragen vanuit ZP’ers en kennispartners van ZP Zaken

Wat bieden wij jou?
– Een prima salaris
– Een gezellig team
– Uitdagende functie met ruimte voor eigen initiatief
– Een 40-urige werkweek

Deze functie vereist van jou?
– HBO werk- en denkniveau
– Communicatief vaardig
– Bekend met Mailchimp
– Affiniteit met de markt van zzp’ers en ondernemerschap

Zijn dit jouw vaardigheden?
– Teamspeler
– Leergierig
– Zelfstandig
– Geen 9 tot 5 mentaliteit

Mail jouw sollicitatiebrief voorzien van CV naar boy.kruiswijk@zpzaken.nl. Wil je meer weten over ZP Zaken en haar labels? Kijk op www.zpzaken.nl

Je risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Je risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Je ondernemers risico’s in kaart brengen, noodzakelijk?

Geen één ondernemer, en daarmee onderneming, is gelijk. Iedereen werkt op zijn of haar eigen manier en heeft daarbij wellicht nog wat aanvullende activiteiten. Daarnaast verschilt de branche waarin je actief bent natuurlijk ook. Dit maakt het als ondernemer leuk. Maar maakt het ook lastig om in te schatten welke risico’s je loopt.  Het is daarom belangrijk dat je je zaken goed geregeld hebt. Denk hierbij aan het kiezen van een rechtsvorm, bankrekening, administratie, verzekeringen, etc. Dit wordt voor veel ondernemers gezien als de randzaken van het ondernemen. Tevens sta je er alleen voor. Althans niemand anders pakt dit voor je op. Zoek daarom goede partijen die je hierbij kunnen helpen.

Een risicoscan kan hiervoor de oplossing zijn. De scan toont je in enkele minuten precies welke risico’s je als ondernemer loopt en hoe je die af kan dekken middels bepaalde verzekeringen. Op die manier hoef je niet zelf verschillende websites van verzekeraars of intermediairs af te struinen om deze informatie te vergaren. Nee, in enkele minuten heb je dit inzichtelijk.

Vervolgens kan je ervoor kiezen om deze verzekeringen met of zonder (execution only) advies af te sluiten. Bij zakelijk schadeverzekeringen betaal je niet extra voor dit advies. Dus kan een beetje hulp/advies hierbij zeker geen kwaad.

Kortom de risicoscan:
– Je ziet snel welke risico’s je loopt.
– Hoe je die af kan dekken, middels welke verzekeringen.
– Biedt onafhankelijk advies.
– Je kunt direct een offerte aanvragen.
– Geeft je een vergelijking bij verschillende verzekeraars

Waarom is het belangrijk om de risico’s voor jouw onderneming in kaart te brengen?
Je hoopt dat het je niet overkomt, maar het kan voorkomen dat je een ongeluk veroorzaakt of een fout maakt tijdens je werk en hierbij iemand letsel en/of financiële schade loopt. Dit is slechts één voorbeeld, maar dat kan verschillen per ondernemer/onderneming.

Elke ondernemer is weer anders en doet andere activiteiten. Het is dan prettig om vooraf te weten welke risico’s je loopt, zodat je hier (preventie)maatregelen voor kan treffen, zoals je voorwaarden hierop aanpassen en verzekeringen afsluiten die dit risico dekken. Zodat je geen financiële schade lijdt aan een ongedekt risico.

Je hebt al je verzekeringen afgesloten, is de risicoscan dan nog steeds nuttig?
Het is verstandig om zo’n 1 keer per jaar te bekijken of je huidige activiteiten nog overeenkomen met je afgesloten verzekeringen. Wellicht ben je meer omzet gaan maken of andere activiteiten uit gaan voeren. In beide gevallen is het belangrijk dat je dit doorgeeft aan je verzekeraar.  De risicoscan toont je in ieder geval welke risico’s je loopt. Op die manier kom je er wellicht achter dat je bepaalde (nieuwe) risico’s nog niet afgedekt hebt.

Ook is het mogelijk dat Verzekeringen24, partner van ZP Zaken, je huidige verzekeringen controleert om te bepalen of deze (nog) goed aansluiten bij je activiteiten en deze wellicht tegen een lagere premie verzekerd kunnen worden.

Heb je vragen of wil je de risicoscan doen?
ZP Zaken biedt onder het label ZP Control, in samenwerking met Verzekeringen24 de mogelijkheid om gebruik te maken van een gratis risicoscan. Meer informatie over deze risicoscan of het starten van deze scan kan via https://zpzaken.nl/control/verzekeringen/risicoscan/

Profiteer van deze aftrekposten als ZP’er

Profiteer van deze aftrekposten als ZP’er

Profiteer van deze aftrekposten als ZP’er

Als zelfstandig professional kun je profiteren van allerlei fiscale aftrekposten. Deze heeft de overheid gecreëerd om ondernemers een steuntje in de rug te geven. Dat kan jou veel schelen in de belasting die je moet betalen. Wij zetten een aantal aftrekposten voor je op een rij zodat jij kunt zien of ook jij hier ook gebruik van kunt maken.

Aftrekpost 1: de zelfstandigenaftrek
De bekendste aftrekpost is de zelfstandigenaftrek. Als zelfstandig professional mag je hier jaarlijks gebruik van maken en bedraagt dit jaar € 7.280. Om er gebruik van te kunnen maken moet je wel aan het urencriterium voldoen en bij het begin van het kalenderjaar de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt. Ook moet je minimaal 50% van je arbeidstijd aan je onderneming besteden.

Daarnaast mag deze aftrekpost in principe niet meer bedragen dan de winst van je bedrijf, tenzij je recht hebt op startersaftrek. Is je winst te laag om de zelfstandigenaftrek geheel toe te passen, dan loont het om het overgebleven bedrag te verrekenen in de komende negen jaar. Dat kan natuurlijk wel alleen als je winst in die jaren wel hoger is dan het bedrag van de zelfstandigenaftrek.

Aftrekpost 2: de startersaftrek
Was jij in één of meer van de vijf voorgaande kalenderjaren geen zelfstandig professional, en heb je in die periode niet meer dan twee keer de zelfstandigenaftrek toegepast? Dan heb je recht op de startersaftek. De zelfstandigenaftrek wordt dan verhoogd met nog eens € 2.123. Deze aftrekpost mag je maximaal drie keer indienen in de eerste vijf jaar dat je zelfstandig professional bent.

Aftrekpost 3: Fiscale oudedagsreserve (FOR)
De FOR houdt in dat je als ZP’er fiscaal gunstig geld opzij kunt zetten voor je oude dag. Over dit apart gehouden bedrag hoef je voorlopig geen belasting te betalen. Dit geldt alleen als je dit geld ook daadwerkelijk voor je oude dag zult gebruiken. Je hebt daarnaast alleen recht op de FOR als je aan het begin van het kalenderjaar nog geen 65 bent en als je exact 9,8% van je winst opzij zet (met een maximum van € 8.946).

Aftrekpost 4: meewerkaftrek
Werkt jouw fiscaal partner mee in de onderneming en krijgt hij of zij hier weinig tot geen vergoeding voor, dan kun je in aanmerking komen voor de meewerkaftrek. Voorwaarde hiervoor is dat je partner minimaal 525 uur in de onderneming werkt en hier minder dan € 5.000 voor ontvangt. Hoe hoog de aftrekpost precies uitvalt, wordt bepaald door het aantal uren dat je partner heeft meegewerkt.

Aftrekpost 5: de stakingsaftrek
Als jij op een gegeven moment wilt stoppen met je bedrijf, mag je € 3.630 extra aftrekken van je fiscale winst. Dit mag overigens slechts eenmaal in je leven.

Aftrekpost 6: de MKB-winstvrijstelling
De MKB-winstvrijstelling is van toepassing op alle ondernemers voor de inkomstenbelasting die winst maken uit hun onderneming. Het houdt in dat je over 14 % van je winst geen belasting hoeft te betalen. Dit is wel de winst ná aftrek van andere posten, zoals de zelfstandigenaftrek.

Het aantal gewerkte uren maakt voor deze aftrekpost overigens niet uit.

Aftrekpost 7: investeringsaftrekposten
Als je investeert in bedrijfsmiddelen, kun je in soms een deel van je geïnvesteerde bedrag van de winst uit onderneming aftrekken. Het bedrag dat je investeert moet dan wel tussen de € 2.301 en € 312.176 liggen. Voor sommige investeringen heb je geen recht op investeringsaftrek. Welke dat zijn kun je checken bij de Belastingdienst.

Aftrekpost 8: de energie- investeringsaftrek (EIA)
Investeer je in energiebesparende bedrijfsmiddelen die voorkomen op de Energielijst van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland? Dan kom je in aanmerking voor EIA. Je mag dan 55,5% van de fiscale winst aftrekken.

Aftrekpost 9: milieu–investeringsaftrek (MIA)
De MIA is een subsidie voor ondernemers om de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen te stimuleren. Het investeringsbedrag moet minimaal € 2.500 per bedrijfsmiddel bedragen en in totaal kun je niet meer dan € 25 miljoen aan investeringen aftrekken. Welke bedrijfsmiddelen hiervoor in aanmerking komen, kun je lezen op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Soms kun je met dezelfde bedrijfsmiddelen in aanmerking komen voor zowel de EIA als de MIA. Zoek dan uit welke aftrekpost voor jou het meest rendabel is, want je kunt ze niet beide op één bedrijfsmiddel toepassen.

Aftrekpost 10: diverse zakelijke kosten
Tot slot kun je ook diverse zakelijke kosten aftrekken van je winst uit onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van de zakelijke rekening. Ook al is de zakelijke rekening van Knab al erg voordelig, het is toch prettig om ook die kosten als aftrekpost in te kunnen dienen. Dit artikel is geschreven door Knab.

Benieuwd hoe jij nog meer geld kunt besparen? 
Met het Financieel Plan van Knab breng jij online je complete financiële situatie in kaart. Ook ontvang je gepersonaliseerde tips waarmee je onmogelijk nog geld laat liggen. Het eerste jaar is helemaal vrijblijvend! Kijk voor informatie ook op https://zpzaken.nl/control/financieel/financiele-analyse/

Dit artikel is geschreven door Knab.

Uurtarief zelfstandig professional daalt onder druk Wet DBA

Uurtarief zelfstandig professional daalt onder druk Wet DBA

Uurtarief zelfstandig professional daalt onder druk Wet DBA

Hoofddorp, 23 mei 2017 – De zelfstandig professional, de hoogopgeleide zzp’er in de zakelijke dienstverlening, wordt nog altijd onverminderd hard getroffen door de Wet DBA. Terwijl de arbeidsmarkt hard groeit, profiteert de zelfstandig professional (zp’er) niet mee. Sinds de invoer van de Wet DBA in mei 2016 vinden zp’ers moeilijker opdrachten, neemt het aantal hoogopgeleide zp’ers af en laat ook het uurtarief een opvallende daling zien, blijkt uit cijfers van ZP Facts.

De tarieven van zp’ers waren aan het opkrabbelen, maar sinds de invoer van de Wet DBA in mei 2016 is daar een einde aan gekomen. In april 2016 was het gemiddelde uurtarief van een zp’er €89,40 en in maart 2017 €87,40, een daling van maar liefst €2,- per uur. De negatieve trend in uurtarieven staat loodrecht op de groeiende economie die zorgt dat de arbeidsmarkt zich in 2017 juist positief ontwikkelt. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de uurtarieven worden gedrukt door minder vraag naar zp’ers door onzekerheid bij opdrachtgevers.

Voortdurende onrust zorgt ook voor minder opdrachten
De handhaving op de Wet DBA is uitgesteld tot 1 januari 2018. Desondanks zijn opdrachtgevers nog onverminderd huiverig om zelfstandigen (rechtstreeks) in te huren, zo blijkt uit de derde meting van de Wet DBA Opiniemonitor. Ze maken steeds meer gebruik van uitzendkrachten en payrollconstructies, zo blijkt uit de Landelijke arbeidsmarktprognose van UWV. Dit alles heeft tot gevolg dat de zp’er minder gemakkelijk aan een opdracht komt. In september 2016 gaf al ruim 74 procent van de zp’ers aan dat het moeilijker is een opdracht te vinden, waar dit in februari 2017 gestegen is naar 83 procent. Daarnaast geeft meer dan de helft (55 procent) van de zp’ers aan één of meer opdrachten te zijn misgelopen door toedoen van de Wet DBA, terwijl dit in september 2016 nog 38 procent betrof.

Dat er minder opdrachten te verdelen zijn uit zich in een vermindering van het aantal hoogopgeleide zzp’ers, terwijl deze groep voor 2016 juist sterk groeide, blijkt uit cijfers van het CBS (zie grafiek).

ZP Facts grafiek

Politiek
Staatssecretaris Wiebes komt voor de zomer met nieuws over de toekomst van de Wet DBA. Boy Kruiswijk, directeur van ZP Zaken, uitgever van ZP Facts: “De politiek kan niet om alle negatieve feiten en cijfers heen. De economie trekt aan, maar duidelijk is dat zelfstandig professionals daar, waarschijnlijk door de Wet DBA, nog weinig van profiteren. Dat kan natuurlijk niet de insteek zijn van de wet. Wiebes heeft onlangs in zijn derde voortgangsrapportage over de Wet DBA aangegeven voor het zomerreces meer duidelijkheid te geven over hoe het verder gaat met de wet. Er moeten dan passende maatregelen aangekondigd worden. Het vertrouwen bij de opdrachtgevers moet terugkeren, zodat ook de zp’ers kunnen profiteren van onze florerende economie.”

Over ZP Facts
ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, uitgegeven door ZP Zaken. De monitor is voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Duizenden online profielen van bij HeadFirst aangesloten professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd door de Universiteit van Tilburg. Hiermee biedt het een unieke kijk op de markt, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enkel enquêtes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.

Meer informatie voor de pers:
Lubbers De Jong
Margreet Poolman
T 020 4210565
E margreet@lubbersdejong.nl