Als zzp’er starten betekent ook bezig moeten zijn met verschillende juridische kanten van jouw bedrijf. Ook de algemene voorwaarden komen hierbij om de hoek kijken. Wat zijn algemene voorwaarden? Ben je verplicht om die op te stellen? Hoe doe je dat en waar laat je die dan zien? Kan je zelf algemene voorwaarden opstellen? Wat mag er wel en wat mag er niet in staan?
Algemene voorwaarden zijn de regels die van kracht zijn als iemand met jou een overeenkomst afsluit. Als jij, als zzp’er, een product of dienst verkoopt gelden jouw algemene voorwaarden (mits de klant hier zijn goedkeuring voor heeft gegeven).
Algemene voorwaarden zorgen voor duidelijkheid, zowel voor je klant als voor jezelf. Je hoeft bij iedere bestelling niet opnieuw te onderhandelen, omdat alle afspraken al vastliggen. Zodra de klant de algemene voorwaarden accepteert bij het plaatsen van de bestelling, is alles juridisch geregeld. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en zijn de wederzijdse rechten en plichten helder vastgelegd.
Je bent niet verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken. Heb je deze voorwaarden wel, dan gelden ze zowel voor jou als voor je klant. Er zijn wél altijd wettelijke regels van toepassing bij een koopovereenkomst. Deze wettelijke regels vind je bij de Rijksoverheid.
Ben je aangesloten bij een branche- of beroepsvereniging, dan kan het zo zijn dat zij verplicht stellen dat je onder hun algemene voorwaarden handelt.
Wat er allemaal in komt te staan, is afhankelijk van de branche waarin je werkt. Maar je kunt denken aan zaken als:
Bij de algemene voorwaarden draait het dus niet om specifieke zaken rondom het product dat men koopt, zoals de hoeveelheid of de kleur van het product.
Heb jij algemene voorwaarden opgesteld? Vergeet dan niet om deze te laten goedkeuren door de klant. Anders zijn ze niet geldig. De wet heeft hierin wel regels gesteld:
Bij online aankopen is het gebruikelijk dat de klant de algemene voorwaarden moet accepteren voordat de bestelling wordt afgerond. Vaak gebeurt dit via een link naar de voorwaarden of worden ze direct getoond, waarbij je eerst naar beneden moet scrollen voordat je kunt doorgaan. In beide gevallen is het belangrijk dat je duidelijk maakt dat er voorwaarden zijn en waar de klant deze kan inzien.
Maar ook op andere plekken moet je duidelijk maken dat er algemene voorwaarden gelden. Je zet ook op offertes, orders en ‘papieren’ overeenkomsten dat jouw algemene voorwaarden gelden en waar die te vinden of op te vragen zijn.
Je mag niet achteraf de algemene voorwaarden introduceren. De klant moet hiervan voor de koopovereenkomst of eventueel tijdens de koopovereenkomst op de hoogte worden gesteld. Hierbij moet de klant de voorwaarden echt aangereikt krijgen. Er enkel naar verwijzen is niet genoeg.
Nu kan het voorkomen dat ook jouw klant zijn eigen voorwaarden heeft. Hoe moet het dan? Als jouw klant vindt dat zijn algemene voorwaarden ook van toepassing zijn, dan moet je dit schriftelijk verwerpen. En opnieuw verklaren dat jouw voorwaarden gelden. Als je dit niet doet, dan kunnen jouw algemene voorwaarden niet meer van kracht zijn. Let op als je met het buitenland handelt, want daar kan het weer anders werken!
Jij mag zelf de algemene voorwaarden opstellen! Maar door het op te laten stellen door een jurist weet je wel zeker dat je document aan alle wettelijke eisen voldoet en dat je alles goed hebt ‘dichtgespijkerd’. Een andere optie is het zelf opstellen en het door de jurist laten controleren. Je kunt ook algemene voorwaarden van een collega zzp’er gebruiken, let er dan wel op dat je deze goed controleert en uiteraard je eigen gegevens verwerkt.
Je kunt voorbeelden vinden bij brancheorganisaties, beroepsverenigingen of bijvoorbeeld bij andere aanbieders in jouw branche.
Het is niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben of deze te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Toch doen veel ondernemers dat wel. Je kunt de voorwaarden deponeren bij de KvK, maar ook bij de rechtbank. Zo kunnen klanten ze eenvoudig inzien, en heb jij een officieel bewijs dat de voorwaarden al bestonden vóórdat de overeenkomst tot stand kwam.
Deponeer je ze bij de KvK, dan krijgt dit document een datumstempel.
Je kunt op ieder moment de voorwaarden wijzigen. De klant is gebonden aan de voorwaarden waarvoor hij tekent. Als jij de nieuwe laat ondertekenen, dan zijn deze geldig.
Heb je echter doorlopende klanten, dan wordt het anders. Zij hebben in het begin getekend voor de toen geldende voorwaarden. Zorg dan ook dat er een wijzigingsclausule in de voorwaarden staat, zodat jij eenzijdig de voorwaarden kunt aanpassen. Heb je dit gedaan, dan mag jij zonder toestemming de voorwaarden veranderen, maar moet je dit wel doorgeven. Zijn jouw klanten consumenten, dan moet je daarnaast ook de klant de mogelijkheid geven om de overeenkomst op te zeggen.
Vragen? Neem gerust contact met ons op via 023-2010502 of info@zpzaken.nl
In ondernemersland heerst de gedachte dat je minimaal drie opdrachtgevers moet hebben om aan de eisen te voldoen die de Belastingdienst stelt.
De wet VBAR is de opvolger van de veelbesproken wet op dit moment: DBA. Waarom moet er een nieuwe wet komen?
Unieke en hoge verzekerde bedragen met uitgebreide dekking, tegen een scherpe prijs. Zonder eigen risico en zeer flexibel.
Als zelfstandige ben je verantwoordelijk voor je eigen pensioen. Het is niet het eerste waar je aan denkt bij het uitvoeren van je werkzaamheden, maar het is wel belangrijk.
Een goede gezondheid is belangrijk voor succesvol ondernemerschap. Daarom heeft ZP Zaken in samenwerking met Zorg en Zekerheid en Zilveren Kruis twee collectieve zorgpakketten opgesteld.
Als zzp’er is mentale fitheid is erg waardevol! Als je mentaal fit bent, kun je beter omgaan met uitdagingen en stress.
Doorbetaald worden als je ziek bent? Laat je adviseren over een arbeidsongeschiktheidsverzekering of sluit er direct één af.