Met eHerkenning kan je al je zaken regelen met de overheid. Dit gebeurt online en zorgt ervoor dat je op een veilige manier kunt werken op de sites van de overheid. Is eHerkenning verplicht? Hoeveel kost eHerkenning en hoe werkt dit nu eigenlijk?
Je kunt eHerkenning vergelijken met DigiD, maar dan voor bedrijven. Met dit systeem kan je inloggen om belastingaangifte te doen of bijvoorbeeld vergunningen aan te vragen. Het is niet alleen veilig maar ook handig. Want met één middel kan je alles online regelen met alle overheidsinstanties.
Zoals gezegd gebruik je dit systeem als je wilt inloggen bij overheidsinstanties. Bijvoorbeeld voor:
Hoewel het systeem is bedoeld om bij overheidsinstanties te kunnen inloggen, moet je zelf een commerciële aanbieder kiezen. Je moet dan ook betalen voor het systeem. Hiervoor zijn zes bedrijven goedgekeurd door de overheid.
eHerkenning is een veilig inlogmiddel voor ondernemers. Hoe je ermee inlogt, hangt af van de dienst waarvoor je het gebruikt. Hoe gevoeliger de gegevens of handelingen zijn, hoe hoger het vereiste beveiligingsniveau. En hoe hoger dat niveau, hoe meer stappen er nodig zijn bij het inloggen.
Er zijn 3 niveaus van betrouwbaarheid waaruit je kiezen kunt. Is het niveau hoger, dan moet je ook meer gegevens aanleveren. Welk niveau je moet kiezen hangt af van wat je ermee gaat doen. Je kunt op de sites, die werken met eHerkenning, zien welk niveau je minimaal nodig hebt. De niveaus dragen de namen:
Je kunt dus altijd inloggen bij lagere niveaus. Overigens kan je ook kiezen voor het eHerkenningsmiddel ‘Beperkt Belastingdienst eH3 inlogmiddel’.
Tip: bedenk wat je allemaal wilt gaan doen. Een laag niveau kan voor nu prima zijn, maar binnenkort niet meer genoeg zijn. Dan moet je alsnog een extra niveau aanschaffen.
Hoe snel je eHerkenning geregeld is, hangt af van het gekozen niveau. In de meeste gevallen is het binnen enkele dagen rond, maar het is belangrijk om je aanvraag op tijd te doen. Hoe meer gegevens je moet aanleveren, hoe langer het kan duren. Zorg er bovendien voor dat je je eHerkenning kunt testen voordat je deze echt nodig hebt. Als het op het moment suprême niet werkt, kun je in de problemen komen.
Hoeveel je kwijt bent aan eHerkenning hangt af van de aanbieder die je kiest. En uiteraard zal een hoger niveau ook meer kosten. Het bedrag zal waarschijnlijk tussen de 20 en 50 euro per jaar zijn. Je mag deze kosten aftrekken bij je aangifte van de inkomstenbelasting.
EHerkenning is dus verplicht voor bepaalde bedrijfsvormen, maar kost wel geld. Voor bedrijven die de eHerkenning alleen nodig hebben om hun aangifte te kunnen doen, mogen gebruik maken van een speciale compensatieregeling. Hiervoor kom je niet in aanmerking als je een eenmanszaak hebt. Dan kan je immers ook je DigiD gebruiken.
Je kunt gebruik maken van deze regeling als je het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel hebt aangeschaft. Je kunt hiervoor een vergoeding krijgen van 24,20 euro (inclusief btw) per jaar. Deze vergoeding vraag je aan via RVO. Met dit speciale inlogmiddel kan je dus alleen bij de Belastingdienst inloggen en het verder niet gebruiken voor andere doeleinden.
Heb je een bv, vof, maatschap of een stichting? Dan moet je verplicht aangifte doen met gebruik van eHerkenning. Maar er zijn ook steeds meer (overheids)organisaties die willen dat je via eHerkenning inlogt.
Heb je een eenmanszaak, dan kan je wel inloggen via eHerkenning, maar dit hoeft niet. Je kunt dan ook gewoon inloggen met DigiD. Goed om hierbij te onthouden: eHerkenning moet je betalen, DigiD is gratis.
Je kunt eHerkenning gebruiken als je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Met eHerkenning zonder KvK-nummer kan je alleen inloggen bij de Belastingdienst. Je hebt hiervoor een fiscaal nummer nodig. Dit is het nummer waarbij je bekend bent bij de Belastingdienst. Let op: je komt in dit geval niet in aanmerking voor de compensatieregeling.
Ja, dit inlogmiddel is persoonsgebonden. Je kunt het niet delen met iemand anders. Je kunt wel verschillende KvK-nummers koppelen aan één eHerkenningsmiddel.
Naast eHerkenning is er ook nog eIDAS. Dit staat voor Electronic Identification And Trust Services. Met eIDAS kunnen burgers en bedrijven in de Europese Economische Ruimte (EER) op een betrouwbare en makkelijke manier zaken regelen bij overheidsorganisaties.
Het gebruik van eIDAS is bedoeld om de digitale grenzen tussen landen uit de EER weg te nemen. Je gebruikt hierbij het goedgekeurde inlogmiddel van jouw land (eID = elektronische identificatiebewijzen). Als Nederlander kan je dan gebruik maken van je DigiD (als burger) of de eHerkenning vanaf niveau EH3 (als bedrijf).
Vragen? Neem gerust contact met ons op via 023-2010502 of info@zpzaken.nl
Om in aanmerking te komen voor bepaalde aftrekposten als ondernemer, moet je vaak aan het urencriterium voldoen.
Je bent zzp’er en je vraagt je af wat je nu beter kunt doen: jouw auto als bedrijfsauto gebruiken of gewoon privé houden?
Unieke en hoge verzekerde bedragen met uitgebreide dekking, tegen een scherpe prijs. Zonder eigen risico en zeer flexibel.
Als zelfstandige ben je verantwoordelijk voor je eigen pensioen. Het is niet het eerste waar je aan denkt bij het uitvoeren van je werkzaamheden, maar het is wel belangrijk.
Een goede gezondheid is belangrijk voor succesvol ondernemerschap. Daarom heeft ZP Zaken in samenwerking met Zorg en Zekerheid en Zilveren Kruis twee collectieve zorgpakketten opgesteld.
Als zzp’er is mentale fitheid is erg waardevol! Als je mentaal fit bent, kun je beter omgaan met uitdagingen en stress.
Doorbetaald worden als je ziek bent? Laat je adviseren over een arbeidsongeschiktheidsverzekering of sluit er direct één af.